• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dlaczego warto umieć szyć? Odpowiadają uczniowie SP 72, nagrodzonej w programie Busole [WIDEO]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Dlaczego warto umieć szyć? Odpowiadają uczniowie SP 72, nagrodzonej w programie Busole [WIDEO]

GM 24

08.11.2022
Pokaż cały artykuł
Dlaczego warto umieć szyć? Odpowiadają uczniowie SP 72, nagrodzonej w programie Busole [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Specjalnie dostosowana sala do zajęć z szycia, manekiny do przymiarki, cała paleta nici i przydatne sprzęty umożliwiające zrobienie nadruku na koszulce. Tak wygląda nowa pracownia krawiecka w Szkole Podstawowej nr 72 w Gdańsku-Stogach, którą otwarto dzięki grantowi przyznanemu przez Baltic Hub (DCT).

Grant w wysokości 36 tys. zł pokrył sfinansowanie szkolnej pracowni krawieckiej, specjalnie dostosowanej do potrzeb uczniów. 

O programie Busole pisaliśmy już kilkukrotnie.

Sala poświęcona wyłącznie zajęciom z szycia wyposażona jest w proste maszyny do szycia, lampki, zestaw igieł czy manekiny, na których można mierzyć ubrania. Dodatkowo „Sewroom” ma sprzęty do tworzenia nadruków czy przycinania tkanin. 

Oficjalne otwarcie pracowni krawieckiej w Szkole Podstawowej nr 72 im. Obrońców Westerplatte odbyło się w ubiegłym tygodniu.

Pracownia na własne potrzeby

– Pomysł pracowni narodził się kilka lat temu, kiedy zewnętrzna firma przeprowadziła u nas warsztaty krawieckie. Pomyśleliśmy sobie, że moglibyśmy je przeprowadzać na własną rękę – mówi Artur Jastrząb, dyrektor SP 72 w Gdańsku.

Po ogłoszeniu przez Baltic Hub (wówczas DCT Gdańsk) konkursu grantowego szkoła zgłosiła projekt. Jego autorką jest nauczycielka Patrycja Godz. SP 72 znalazła się wśród siedmiu nagrodzonych placówek.

Zajęcia z krawiectwa odbywają popołudniami, w grupie początkującej i zaawansowanej. Prowadzi je Bernadeta Skwierawska, nauczycielka plastyki i nauczania początkowego. 

Wcześniej odbywały się one w zwykłej sali i za każdym razem musiałam znosić maszyny do szycia, a potem je chować. Teraz wszystko jest na miejscu. Więcej czasu możemy poświęcić na wykonywanie modeli, wycinanie i szycie – przyznaje nauczycielka.

Powrót do rękodzieła

Wśród korzyści z otwarcia nowej pracowni zarówno pedagodzy, jak i uczniowie wymieniali praktyczność: teraz wszystko jest w jednym miejscu, a dzieci mogą skupić się na pracy twórczej. 

Lista chętnych na zajęcia jest już wypełniona, a wśród młodych kursantów są zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Początkujący zaczynają od prostych szwów, a kończą na zrobieniu igielnika. Zaawansowani na koniec nauki będą potrafili samodzielnie wykonać worek na buty. Dyrektor szkoły i prowadząca zajęcia wyrazili nadzieję, że już niedługo w „Sewroomie” będzie można wykonywać koszulki z logo szkoły czy inne okolicznościowe gadżety.

Na otwarciu pracowni dyrektor szkoły wspominał dawne czasy, kiedy umiejętność zszycia, a nawet uszycia ubrań posiadało wiele kobiet. Dzisiaj o szyciu myśli się w kategoriach less waste, naprawiania, a nie wyrzucania lekko naderwanej odzieży. Niektórzy uczniowie wybiegają jednak dalej w przyszłość, myśląc o karierze projektantów mody. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.