Morska energetyka wiatrowa to nie tylko krok w budowaniu zeroemisyjnego systemu energetycznego w Polsce, ale również we wszystkich zakątkach Europy. Coraz więcej państw stawia na rozwój sektora offshore wind. A to może mieć spore znaczenie dla przebiegu Twojej kariery zawodowej i sposobu, po jaki sięgniesz, by zatroszczyć się o bezpieczeństwo Twoich dochodów.
Dzisiaj skupimy się na tym, jakie zasady podatkowe obowiązują, gdy pracujesz na statku morskim typu offshore.
Czy opodatkowanie twoich dochodów będzie podobne do sytuacji marynarza na statku transportowym w ruchu międzynarodowym?
Sprawdźmy!
Urzędom Skarbowym w Polsce nadal zdarza się podważać możliwość korzystania przez marynarzy parujących na jednostkach offshore z ulgi abolicyjnej oraz ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy. Często argumentują, że brakuje eksploatacji statku w transporcie międzynarodowym, co jest jednym z warunków do skorzystania z ulgi.
Ale przecież, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jasno definiują, że transport międzynarodowy obejmuje wszystkie aspekty eksploatacji statku, o ile nie jest on wykorzystywany wyłącznie na terytorium danego państwa.
Jeśli pracujesz na statku offshore, który spełnia definicję transportu międzynarodowego, to masz pełne prawo do skorzystania z ulgi abolicyjnej bez żadnych ograniczeń. Nawet jeśli pracujesz na statku poruszającym się po terytorium morskim jednego obcego państwa lub zakotwiczonym, nie ma przeszkód, aby sięgnąć po swoje uprawnienia.
Jeśli jednostka, na której pracujesz jest statkiem morskim w transporcie międzynarodowym, szczegółów na temat swojej sytuacji podatkowej szukaj najpierw w UPO pomiędzy Polską i krajem siedziby faktycznego zarządu statku.
Definicja mówi, że transport międzynarodowy obejmuje podróże między różnymi państwami, ale co się dzieje, gdy jednostka nie porusza się po międzynarodowych wodach?
W sytuacji, gdy jednostka porusza się po terenie wód terytorialnych danego państwa lub jest zakotwiczona – pracę wykonujesz na terenie tego państwa.
Wtedy sięgnij do UPO między Polską i tym właśnie krajem. W obu przypadkach pracujesz poza terytorium lądowym państw i dlatego odliczysz ulgę abolicyjną w pełnej wysokości.
Pamiętaj, że ulga abolicyjna dotyczy Ciebie, kiedy w Twojej UPO opisana została metoda unikania podwójnego opodatkowania polegająca na proporcjonalnym odliczeniu podatku, który zapłaciłeś lub mógłbyś zapłacić za granicą.
Może być Tobie trudno zorientować się we własnej sytuacji podatkowej i nie ma w tym nic dziwnego.
Możesz obawiać się, że pominąłeś coś ważnego i myślisz, że teraz każdy ruch narazi Cię na finansowe konsekwencje, trudne do przewidzenia.
Zapraszamy na www.MarynarzTax.pl
Znajdziesz tam bezpieczną przystań dla swoich finansów. A my podzielimy się naszą wiedzą, doświadczeniem i zrozumieniem dla Twoich wątpliwości i obaw.
W każdym razie - nie daj się zdezorientować wątpliwościom urzędów skarbowych.
Jeśli spełniasz warunki umów międzynarodowych, to ulga abolicyjna jest dla Ciebie dostępna bez żadnych limitów.
A przy okazji budujmy razem przyszłość zeroemisyjnej energetyki!
Opracowali:
Adw. Katarzyna Lendzionowska
Adw. Patryk Zbroja
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych