mk
Właściciele pływającego pod brytyjską banderą tankowca Stena Impero, przejętego przez Iran, poinformowali w czwartek, że przetrzymywanej w Iranie załodze pozwolono na bezpośrednią rozmowę z bliskimi oraz że wszystkie osoby na pokładzie są całe i zdrowe.
"Stena Bulk i Northern Marine Management utrzymują dialog z bezpośrednio zaangażowanymi (w sprawę) rządami i władzami, aby zapewnić uwolnienie załogi i statku" - poinformowały oba przedsiębiorstwa żeglugowe w oświadczeniu.
"Czekamy na decyzję lokalnych władz (irańskich) w sprawie zgłoszonej przez nas prośby o wejście na statek" - dodano.
Do przejęcia Stena Impero przez irańską Gwardię Rewolucyjną doszło 19 lipca w pobliżu cieśniny Ormuz, strategicznej dla morskiego transportu ropy naftowej w regionie. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy.Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga - złożona z obywateli Indii, Rosji, Łotwy i Filipin - przebywają obecnie w Iranie. Władze Iranu zapowiedziały, że załoga ma pozostać na statku do zakończenia śledztwa.
Incydent ze Stena Impero dodatkowo nasilił napięcia na linii Teheran-Londyn i komentowany jest jako odwet Iranu za decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu 4 lipca irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. Iran odrzuca taką interpretacje wydarzeń i jednocześnie uważa zatrzymanie Grace 1 za bezprawne.
W reakcji na incydent Wielka Brytania zaproponowała utworzenie europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz, mającej zapewnić bezpieczeństwo ochronę statków handlowych w tym regionie. We wtorek agencja Reutera informowała, że pomysł powołania misji popierają Francja, Włochy, Holandia i Dania, a zainteresowanie wyraziły Polska, Hiszpania, Niemcy i Szwecja.
W środę półoficjalna irańska agencja Tasnim podała, że Wielka Brytania przysłała do Iranu mediatora na rozmowy w sprawie uwolnienia załogi Stena Impero. Szczegółów nie ujawniono.
Wody balastowe a ekologia w polskim systemie prawnym
Podatki marynarskie: od 01.01.2022 roku Grecja z ulgą abolicyjną
Czarter na czas – efekt „overlap”
COVID-19 i blokada Kanału Sueskiego znacząco wpływają na łancuch dostaw i wzrost inflacji
Od dnia 30.03.2021 roku - nowe zasady przekroczenia granicy Polski
Nowe technologie odpowiedzią na rosnące ceny materiałów budowlanych
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 28060,00 $ | tona | 1,15% | 9 kwi |
Cynk | 2807,00 $ | tona | -0,71% | 9 kwi |
Aluminium | 2250,00 $ | tona | -0,75% | 9 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |