mk
Właściciele pływającego pod brytyjską banderą tankowca Stena Impero, przejętego przez Iran, poinformowali w czwartek, że przetrzymywanej w Iranie załodze pozwolono na bezpośrednią rozmowę z bliskimi oraz że wszystkie osoby na pokładzie są całe i zdrowe.
"Stena Bulk i Northern Marine Management utrzymują dialog z bezpośrednio zaangażowanymi (w sprawę) rządami i władzami, aby zapewnić uwolnienie załogi i statku" - poinformowały oba przedsiębiorstwa żeglugowe w oświadczeniu.
"Czekamy na decyzję lokalnych władz (irańskich) w sprawie zgłoszonej przez nas prośby o wejście na statek" - dodano.
Do przejęcia Stena Impero przez irańską Gwardię Rewolucyjną doszło 19 lipca w pobliżu cieśniny Ormuz, strategicznej dla morskiego transportu ropy naftowej w regionie. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy.Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga - złożona z obywateli Indii, Rosji, Łotwy i Filipin - przebywają obecnie w Iranie. Władze Iranu zapowiedziały, że załoga ma pozostać na statku do zakończenia śledztwa.
Incydent ze Stena Impero dodatkowo nasilił napięcia na linii Teheran-Londyn i komentowany jest jako odwet Iranu za decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu 4 lipca irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. Iran odrzuca taką interpretacje wydarzeń i jednocześnie uważa zatrzymanie Grace 1 za bezprawne.
W reakcji na incydent Wielka Brytania zaproponowała utworzenie europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz, mającej zapewnić bezpieczeństwo ochronę statków handlowych w tym regionie. We wtorek agencja Reutera informowała, że pomysł powołania misji popierają Francja, Włochy, Holandia i Dania, a zainteresowanie wyraziły Polska, Hiszpania, Niemcy i Szwecja.
W środę półoficjalna irańska agencja Tasnim podała, że Wielka Brytania przysłała do Iranu mediatora na rozmowy w sprawie uwolnienia załogi Stena Impero. Szczegółów nie ujawniono.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych