ew
Wicepremier Chin zapewnił, że negocjacje handlowe z USA będą kontynuowane "w najbliższej przyszłości" w Pekinie. "Nie uważam, że rozmowy w Waszyngtonie zakończyły się fiaskiem" - powiedział w piątek wieczorem czasu lokalnego Liu He przed odlotem do Pekinu.
"Jest rzeczą normalną, że w negocjacjach zdarzają się drobne niepowodzenia" - podkreślił Liu He, który przewodził chińskiej delegacji na rozmowy w Waszyngtonie. Powiedział, że podczas negocjacji w stolicy USA, w czwartek i piątek, obie strony przedstawiły swoje stanowiska i ustaliły kwestie, które będą dyskutowane podczas kolejnej rundy rokowań - w Pekinie. "Jesteśmy ostrożnymi optymistami" - stwierdził Liu He.
Negocjacje amerykańsko-chińskie mają zakończyć trwającą od 10 miesięcy wojnę handlową między USA i ChRL.
Wicepremier Chin nie odniósł się do groźby rozszerzenia przez USA karnych ceł na cały import z Chin.
Po zakończeniu rozmów handlowych w Waszyngtonie, które nie przyniosły oczekiwanego przełomu, pełnomocnik USA ds. handlu Robert Lighthizer poinformował, że prezydent Donald Trump polecił "rozpocząć procedurę podniesienia ceł na praktycznie cały pozostały import z Chin o wartości 300 miliardów dolarów". Ostateczna decyzja w tej sprawie jednak jeszcze nie zapadła.
W piątek rano USA wprowadziły, zapowiadaną wcześniej przez prezydenta Trumpa, podwyżkę karnych ceł na chiński eksport wart 200 mld dolarów rocznie. Pekin wyraził ubolewanie z powodu tej decyzji i zapowiedział użycie "koniecznych środków odwetowych", ale nie wyjaśnił, jakie konkretnie kroki zostaną podjęte.
Waszyngton wprowadził w 2018 roku karne cła, by zmusić Pekin do zmiany polityki handlowej, którą władze USA uznają za nieuczciwą. Trump zarzuca Chinom m.in. kradzież amerykańskiej technologii i tajemnic handlowych, nieuczciwe dotacje dla rodzimego sektora technologicznego, brak wzajemności w barierach rynkowych i manipulację kursem waluty.
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi
Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę