pc
Sąd węgierski zdecydował w środę o aresztowaniu do końca sierpnia ukraińskiego kapitana statku-hotelu, po zderzeniu z którym 29 marca zatonął w Budapeszcie statek wycieczkowy Hableany – poinformował adwokat podejrzanego.
Według adwokata sąd podjął taką decyzję ze względu na niebezpieczeństwo ucieczki i ukrycia się kapitana oraz ryzyko utrudniania przezeń postępowania – powiedział adwokat Gabor M. Toth, podkreślając, że nie zgadza się z taką oceną.
Jak dodał Toth, sąd uznał też, że w przypadku kapitana – który jest podejrzany o stworzenie zagrożenia dla ruchu wodnego, co spowodowało katastrofę ze skutkiem śmiertelnym – spełnione zostały też warunki nieudzielenia pomocy.
Z wnioskiem o aresztowanie kapitana wystąpiła prokuratura okręgowa w Budapeszcie we wtorek, następnego dnia po informacji, że policja przesłuchuje go w związku z uzasadnionym podejrzeniem przestępstwa nieudzielenia pomocy.
Statek Hableany zatonął w ciągu kilku sekund od zderzenia z dużo większym statkiem-hotelem, który najechał na niego od tyłu. W katastrofie zaginęło 25 pasażerów i członków załogi Hableany, uratowało się tylko siedem osób.
Kapitan statku-hotelu został aresztowany 1 czerwca jako podejrzany. 12 czerwca sąd zdecydował, że może on zostać zwolniony za kaucją. Zakazano mu jednak opuszczać Budapeszt i musiał dwa razy na tydzień osobiście zgłaszać się w organach prowadzących śledztwo. Jego ruch był monitorowany za pomocą elektronicznej bransolety.
W poniedziałek Kuria (sąd najwyższy) uznała decyzję o zwolnieniu kapitana za kaucją za niezgodną z prawem. Według uzasadnienia Kurii zwolnienie za kaucją jest możliwe tylko w przypadku objęcia podejrzanego nadzorem karnym, a według sądów niższej instancji nie było to zasadne. Wtedy kapitan został ponownie zatrzymany.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych