pc
Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zaapelował do prezydenta Rosji Władimira Putina o uwolnienie zatrzymanych ponad pół roku temu 24 ukraińskich marynarzy i oskarżył szefa MSZ swego kraju o działania mogące zaszkodzić temu procesowi.
„Pragnę zwrócić się do prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina: wszyscy mamy dzieci. Zwróćcie dzieci ich rodzicom” – oświadczył Zełenski w czwartek na konferencji prasowej.
Wyraził oburzenie, że w związku z tym, iż parlament nie zgadza się na zwolnienie ze stanowiska ministra spraw zagranicznych Pawła Klimkina, on sam – jako głowa państwa – dowiaduje się o działaniach MSZ w sprawie marynarzy z internetu.
„Mówię o nocie, którą otrzymaliśmy od Federacji Rosyjskiej na temat uwolnienia naszych marynarzy i nocie, którą w odpowiedzi wysłało MSZ (Ukrainy). Naszej odpowiedzi nie widziałem na oczy dlatego, że pan Klimkin nie uważa za konieczne omawiania takich kwestii z prezydentem Ukrainy” – oświadczył.
Dzień wcześniej ukraińska dyplomacja wyraziła protest, że Rosja nie zastosowała się do orzeczenia Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza (ITLOS) w Hamburgu i nie uwolniła 24 ukraińskich marynarzy, którzy zostali aresztowani przez Rosjan w listopadzie ubiegłego roku.
MSZ w Kijowie poinformowało jednocześnie, że we wtorek rosyjskie MSZ przesłało do Kijowa notę z propozycją, by Ukraina udzieliła gwarancji, że będzie uczestniczyła „w postępowaniu karnym wobec ukraińskich marynarzy w zgodzie z rosyjskim ustawodawstwem”. MSZ Ukrainy odpowiedziało, że ta oferta jest nie do przyjęcia i jedynie zaostrza spór w tej sprawie.
24 ukraińskich marynarzy zostało aresztowanych 25 listopada 2018 roku po ataku dokonanym przez siły rosyjskie w rejonie Cieśniny Kerczeńskiej. Doszło do niego, gdy Ukraińcy próbowali przepłynąć z Morza Czarnego na Morze Azowskie przez łączącą je i kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Kerczeńską.
Ukraina uznała incydent w rejonie Cieśniny Kerczeńskiej za akt agresji. Zgodnie z umowami dwustronnymi Morze Azowskie i Cieśnina Kerczeńska to wewnętrzne terytoria obu państw i oba państwa mają na nich swobodę żeglugi.
Na czwartkowym briefingu Zełenski skomentował także decyzję Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy o przywróceniu Rosji pełnego prawa głosu w tej instytucji. ZPRE zawiesiło prawo głosu delegacji rosyjskiej w 2014 roku w związku z aneksją ukraińskiego Krymu i wspieraniem przez Kreml prorosyjskich separatystów w Donbasie na wschodzie Ukrainy.
„Poruszałem tę kwestię na każdym spotkaniu międzynarodowym. Uwierzcie: każdy, z kim się spotykałem, mówił mi: Włodzimierz, zrozum, taka jest sytuacja, ZPRE jest miejscem dialogu. Oznacza to, że decyzja zapadła już dawno” – powiedział Zełenski, informując, że rozmawiał o tym z kanclerz Niemiec Angelą Merkel oraz prezydentem Francji Emmanuelem Macronem.
W środę, ze względu na włączenie delegatów Rosji do ZPRE jego obrady opuściły delegacje: Polski, Ukrainy, Estonii, Litwy, Łotwy, Gruzji i Słowacji. Delegacje poinformowały, że wracają do swoich krajów, aby skonsultować tę sytuację ze swoimi środowiskami politycznymi, rządami i resortami spraw zagranicznych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych