pc
Senat zaproponował we wtorek poprawki do rządowej noweli ustawy o żegludze śródlądowej, która ma m.in. umożliwić armatorom odnawianie dokumentów bezpieczeństwa. Poprawki mają charakter głównie redakcyjny.
Za podjęciem uchwały wraz z zaproponowanymi poprawkami głosowali wszyscy biorący udział w głosowaniu senatorowie (86). Teraz nowela trafi ponownie pod obrady Sejmu.
Pięć poprawek - zaproponowanych przez biuro legislacyjne - zgłosiła Komisja Infrastruktury. Jak tłumaczył we wtorek podczas posiedzenia senatu senator sprawozdawca Wiesław Dobkowski (PiS), chodziło o "wyprostowanie" błędów interpretacyjnych, a także sprecyzowanie jednego z zapisów, dotyczącego ochrony danych osobowych.
Rządowy projekt zmiany ustawy z 21 grudnia 2000 r. ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Chodzi o implementację dwóch dyrektyw unijnych: z 14 września 2016 oraz 18 kwietnia 2018 r.
Celem noweli jest podniesienie poziomu polskich standardów bezpieczeństwa w żegludze śródlądowej i ujednolicenie systemu wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej oraz doprecyzowanie procedury administracyjnej w tym zakresie.
Ustawa wprowadza m.in. możliwość wydawania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej. "Dokument ten zastępuje dotychczasowy dokument bezpieczeństwa statku i pozwala na uprawianie żeglugi statkom po drogach wodnych w Polsce i w państwach europejskich" – powiedział Wiesław Dobkowski. Jak dodał, nowela wprowadza też nowy dokument – uzupełniające unijne świadectwo zdolności żeglugowej. Ma on pozwalać armatorom uprawiać żeglugę po drogach wodnych, na których wprowadzono dodatkowe wymagania techniczne dla statków.
"Dotychczas polscy armatorzy mogli uzyskiwać takie dokumenty wyłącznie w innych państwach europejskich, które wprowadzały dodatkowe wymagania dla statków" – tłumaczył Dobkowski.
Nowelizacja wprowadza też możliwość odnawiania dokumentów bezpieczeństwa - legalizacji dokumentu, który już utracił ważność. "Dotychczas w przypadku utraty ważności dokumentu armator musiał występować o wydanie nowego dokumentu i to wydłużało proces jego uzyskiwania" – mówił senator Dobkowski.
Ustawa ma też zapewnić nadzór państwa nad instytucjami klasyfikacyjnymi - podmiotami, które dokonują m.in. inspekcji technicznej statków. "Minister właściwy ds. żeglugi śródlądowej będzie kontrolował przestrzeganie przepisów przez te instytucje i będzie mógł występować do Komisji Europejskiej w przypadku naruszeń przepisów" – mówił senator sprawozdawca.
Zmiany mają też zapewnić jawność dokumentów bezpieczeństwa. "Osoby zainteresowane będą mogły obejrzeć takie dokumenty lub uzyskać ich kopie. Takie rozwiązanie umożliwi osobom korzystającym ze statków sprawdzać spełnianie przez statki wymagań bezpieczeństwa" – powiedział Dobkowski.
Nowela wprowadza także nowy dokument świadectwa sprzętu nawigacyjnego, sprawdzający prawidłowość instalacji i działania sprzętu nawigacyjnego. Zapewnia też większą niezależność ekspertów komisji inspekcyjnych oraz wprowadza obowiązki informacyjne w przypadku zezłomowania statku. Takie rozwiązanie ma wpłynąć pozytywnie na aktualność prowadzonych rejestrów statków.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych