pc
Senatorowie nie zgłosili poprawek do noweli ustawy o portach i przystaniach morskich. Ma ona m.in. wprowadzić możliwość uregulowania statusu dróg prowadzących do portów.
Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 86 senatorów, nikt nie głosował przeciw, nie było też głosów wstrzymujących się.
"To jest niezwykle ważna ustawa" – powiedziała podczas posiedzenia Senatu podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa. Dodała, że nowela umożliwia portom przede wszystkim świadczenie dodatkowych usług portowych, poza przeładunkami i obsługą pasażerów.
"Dodatkowo też wzmacniamy kompetencje ministra gospodarki morskiej w zakresie zarządzania szeroko pojętymi terenami portowymi, wprowadzając obowiązek uzyskania zgody ministra na uzyskanie pozycji dominującej w podmiocie będącym użytkownikiem wieczystym nieruchomości w porcie" – wyjaśniła Moskwa. Rozszerzone mają też być kompetencje ministerstwa w odniesieniu do nieruchomości położonych w obszarach portów w przypadku dzierżawy i użytkowania wieczystego.
Wiceminister zaznaczyła, że ważną zmianą jest też ta dotycząca dróg zapewniających dostęp do portów. "Wprowadzamy możliwość zakwalifikowania dróg znajdujących się w sieci TEN-T, czyli dróg dostępowych do portu, jako drogi krajowe, co pozwala przenieść finansowanie tych dróg z samorządów do GDDKiA" – powiedziała Moskwa.
Podmiot zarządzający portem będzie też mógł świadczyć usługi pilotażu. "Jest to częsty model w Europie, są też państwa, gdzie tylko porty świadczą takie usługi" – wskazała wiceminister. Dodała, że chodzi o bezpieczeństwo, zapewnienie większej konkurencyjności i "większego pakietu usług dostępnych dla portu".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych