pc
Senatorowie nie zgłosili poprawek do noweli ustawy o portach i przystaniach morskich. Ma ona m.in. wprowadzić możliwość uregulowania statusu dróg prowadzących do portów.
Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 86 senatorów, nikt nie głosował przeciw, nie było też głosów wstrzymujących się.
"To jest niezwykle ważna ustawa" – powiedziała podczas posiedzenia Senatu podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Anna Moskwa. Dodała, że nowela umożliwia portom przede wszystkim świadczenie dodatkowych usług portowych, poza przeładunkami i obsługą pasażerów.
"Dodatkowo też wzmacniamy kompetencje ministra gospodarki morskiej w zakresie zarządzania szeroko pojętymi terenami portowymi, wprowadzając obowiązek uzyskania zgody ministra na uzyskanie pozycji dominującej w podmiocie będącym użytkownikiem wieczystym nieruchomości w porcie" – wyjaśniła Moskwa. Rozszerzone mają też być kompetencje ministerstwa w odniesieniu do nieruchomości położonych w obszarach portów w przypadku dzierżawy i użytkowania wieczystego.
Wiceminister zaznaczyła, że ważną zmianą jest też ta dotycząca dróg zapewniających dostęp do portów. "Wprowadzamy możliwość zakwalifikowania dróg znajdujących się w sieci TEN-T, czyli dróg dostępowych do portu, jako drogi krajowe, co pozwala przenieść finansowanie tych dróg z samorządów do GDDKiA" – powiedziała Moskwa.
Podmiot zarządzający portem będzie też mógł świadczyć usługi pilotażu. "Jest to częsty model w Europie, są też państwa, gdzie tylko porty świadczą takie usługi" – wskazała wiceminister. Dodała, że chodzi o bezpieczeństwo, zapewnienie większej konkurencyjności i "większego pakietu usług dostępnych dla portu".
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)