ew
W sprawie zawarcia traktatu pokojowego między Moskwą i Tokio jest "masa pytań", w tym dotyczących kwestii wojskowych i wykraczających poza relacje dwustronne - oznajmił prezydent Władimir Putin w reakcji na apel premiera Japonii Shinzo Abego o zawarcie umowy.
"Są kwestie o charakterze wojskowym, obronnym, kwestie bezpieczeństwa i powinniśmy tu uwzględniać również stanowisko państw trzecich i zobowiązania Japonii wobec krajów trzecich, w tym wobec Stanów Zjednoczonych" - powiedział Putin. Rosyjski prezydent wypowiadał się na sesji plenarnej forum gospodarczego we Władywostoku, w której uczestniczył też Abe.
Japoński premier, podobnie jak w poprzednich latach, podczas obrad zwrócił się publicznie do Putina o podpisanie traktatu pokojowego, tym razem apelując o zaufanie do Tokio. Putin zapewnił, że Moskwa ze zrozumieniem odnosi się "do takich dobrych słów" i że on wraz z Abe rzeczywiście chce rozwiązać problem porozumienia.
Ocenił, że rozmieszczenie przez USA pocisków rakietowych w Japonii i USA byłoby dla Rosji zagrożeniem. "Rozumiemy, że zostanie to zrobione pod pretekstem likwidowania zagrożenia ze strony Korei Północnej, ale i dla nas to tworzy pewne istotne problemy" - oświadczył. Zdaniem Putina zasięg takich systemów obejmowałby "znaczną część terytorium rosyjskiego, w tym na Bliskim Wschodzie".
Do kwestii traktatu pokojowego, którego po II wojnie światowej ZSRR i Japonia nie podpisały z powodu sporu terytorialnego o Wyspy Kurylskie, oba kraje powracały, z przerwami, od połowy XX wieku. Rosja nazywa sporne wyspy Kurylami Południowymi, a Japonia - Terytoriami Północnymi. ZSRR zajął je w 1945 roku, przyłączywszy się do wojny z Japonią. W latach 1947-49 japońska ludność czterech wysp, licząca przed wojną 17 tys., została wysiedlona do Japonii.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi