pc
"Le Monde" pisze w piątek o przygotowaniach do wznowienia współpracy wojskowej między Paryżem a Moskwą. Trwają rozmowy między szefami sztabów generalnych i dyrektorami wywiadu wojskowego; ci ostatni według francuskiej gazety nigdy kontaktów nie wstrzymali.
Sztaby generalne Francji i Rosji systematycznie obradują nad takimi kwestiami, jak wymiana informacji na temat walki z islamskim terroryzmem - wskazuje dziennik.
Francuzi bardzo chcieliby, by ich okręty znów zawijały do portu we Władywostoku, jak to było przed kryzysem ukraińskim. Francuscy i rosyjscy marynarze starać się też mają o wymianę informacji w sprawie szlaku arktycznego, coraz bardziej uczęszczanego ze względu na topnienie lodowców.
Według "Le Monde" oba kraje nigdy nie przerwały naukowej i technicznej współpracy w dziedzinie aeronautyki, choć jej poziom obniżył się po aneksji Krymu z 2014 roku.
To nowe zbliżenie jest bezpośrednim wynikiem niedawnego spotkania ministrów spraw zagranicznych i obrony obu państw, w którym - jak podaje "Le Monde", uczestniczyli też francuska sekretarz generalna ds. obrony i bezpieczeństwa narodowego (SGDSN), przy kancelarii premiera, Claire Landais oraz "szara eminencja" rosyjskiej dyplomacji, b. ambasador przy NATO Dmitrij Rogozin.
Zdaniem zajmującej się sprawami wojskowymi w "Le Monde" autorki artykułu Nathalie Guibert polityczne aspekty tych działań są ważniejsze od wojskowych. Dziennikarka pisze, że francusko-rosyjska współpraca wojskowa nie była zbyt rozległa, ale charakteryzowała się serdecznością, "szczelnie chronioną przed wirażami polityki". Przez wojskowych obu państw wciąż podtrzymywana jest tradycja pułku lotniczego Normandia-Niemen, w którym podczas II wojny światowej lotnicy Wolnej Francji gen. Charles'a de Gaulle’a latali pod komendą sowieckiego dowództwa - przypomina.
Kontekst polityczny bardzo zmienił się od aneksji Krymu, gdy Paryż zerwał umowę na dostarczenie Moskwie dwóch okrętów desantowych typu Mistral. Guibert zwraca jednak uwagę, że negocjacje w sprawie rozwiązania kontraktu prowadzone przez SGDSN "toczyły się w dobrej atmosferze".
Obecnie dyskusje odbywają się na szczeblu szefów sztabów generalnych, między generałami Walerijem Gierasimowem i Francois Lecointre'em.
Choć generałowie francuscy zdają sobie sprawę z ryzyka związanego z utrzymywaniem relacji wojskowych z Rosją, uważają, że są one konieczne, gdyż zarówno na lądzie i na morzu, jak i w powietrzu, obie armie działają obok siebie – pisze dziennikarka "Le Monde", podając przykład Syrii.
Jednym z tematów, czytamy w "Le Monde", jest stała komunikacja i wymiana informacji pozwalająca na uniknięcie nieporozumień i incydentów w terenie. Autorka artykułu, powołując się na żołnierzy marynarki wojennej, informuje, że taka współpraca już na morzu funkcjonuje. Ci wojskowi – pisze Guibert – chętnie widzieliby powrót do regularnego zawijania do portu we Władywostoku, jak to działo się przed rokiem 2014.
Paryż ma nadzieję na rozszerzenie współpracy unikania napięć "w powietrzu i na lądzie, wszędzie, gdzie jest to możliwe" – uważa dziennikarka i zapowiada, że w SGDSN powstać ma "kanał deeskalacji".
Inną troską Paryża jest działalność rosyjska w Republice Środkowoafrykańskiej. "Francja nie zapomina o destabilizacyjnych działaniach Rosji i manipulacjach skierowanych przeciw siłom NATO, ale Paryż uważa, że w tych sprawach również lepiej jest, gdy się ze sobą rozmawia" – czytamy w "Le Monde".
Guibert przyznaje, że bardzo wielu ekspertów jest sceptycznie nastawionych do współpracy militarnej z Rosją. Inni twierdzą jednak, że "gdy dwustronne stosunki są skomplikowane, wygodnie jest zacząć od wymiany między wojskowymi w sprawach technicznych".
Dla autorki – podobnie jak dla wielu francuskich komentatorów – nie ulega wątpliwości, że impuls do obecnych posunięć dał sam prezydent Francji Emmanuel Macron, który od sierpnia wiele razy wykazywał wolę "odnowienia dialogu z Moskwą".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych