ew
Ropa na amerykańskiej giełdzie paliw drożeje kolejną sesję w reakcji na postępy największych producentów ropy na świecie w osiągnięciu porozumienia w sprawie niższych dostaw ropy. Sytuacja jest tym poważniejsza i wymaga działań, bo na świecie jest coraz niższy popyt na paliwa w sytuacji, gdy wiele światowych gospodarek zostało "zamrożonych", aby powstrzymać epidemię koronawirusa - podają maklerzy.
Baryłka ropy WTI w dostawach na maj na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 25,84 USD, po zwyżce ceny o 2,99 proc.
Ropa Brent w dostawach na czerwiec na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 33,08 USD za baryłkę, wyżej o 0,73 proc.
Na rynkach rosną szanse na zmniejszenie dostawach ropy na globalne giełdy paliw, zwłaszcza że od 1 kwietnia Arabia Saudyjska produkuje ponad 12 mln baryłek ropy dziennie, produkcja ropy w Rosji przewyższa 11 mln baryłek dziennie, a globalny popyt na paliwa jest coraz słabszy.
Rosja podała już, że jest gotowa zmniejszyć podaż swojej ropy o 1,6 mln baryłek dziennie, czyli o ok. 15 proc. całej produkcji.
W czwartek odbędzie się wirtualne spotkanie krajów sojuszu OPEC+, podczas którego zostanie przedyskutowana sprawa masowej redukcji dostaw ropy, nawet o 10 mln baryłek dziennie. Poinformował o tym minister ropy Algierii, która sprawuje rotacyjną prezydencję w OPEC.
W piątek z kolei ministrowie energii państw G-20 omówią szerszy ich udział w możliwym porozumieniu o mniejszych dostawach ropy. Kluczowa będzie tu współpraca USA.
Prezydent USA Donald Trump wywiera silną presję dyplomatyczną w sprawie ograniczenia dostaw ropy z Rosji i Arabii Saudyjskiej i twierdzi, że cięcia produkcji w Ameryce nastąpią "automatycznie", ponieważ spadające ceny ropy naftowej powodują spadek produkcji surowca w USA.
Na razie Moskwa pozostaje sceptyczna co do zaangażowania się Stanów Zjednoczonych we wspólne zmniejszenie dostaw ropy na globalne rynki, co może sygnalizować, że jest ryzyko, iż negocjacje się załamią.
"Negocjacje będą trudną rozmową pomimo rosyjskich przedsięwzięć" - ocenia Michael McCarthy, główny strateg rynku w CMC Markets Asia Pacific.
"Podczas gdy USA chcą uniknąć bankructw amerykańskich firm, które wydobywają ropę z łupków, to Moskwa chce, aby te firmy przestały działać" - dodaje.
Na zakończenie środowej sesji ropa WTI w N.Jorku zyskała 6,2 proc. W poniedziałek i wtorek surowiec staniał łącznie o 17 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych