ew
Podczas odmrażania gospodarki najbardziej poprawiła się sytuacja finansowa mikro i średnich firm - czytamy w opublikowanym w czwartek najnowszym wydaniu Tygodnika Gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PIE i Polski Fundusz Rozwoju w dniach 26-29 maja, 57 proc. ankietowanych firm stwierdziło, że odmrażanie kolejnych gałęzi gospodarki w maju nie wpłynęło na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Dla 31 proc. badanych sytuacja finansowa się poprawiła, a dla 10 proc. pogorszyła.
Eksperci PIE zwracają uwagę, że wśród podmiotów, które zauważyły poprawę sytuacji finansowej podczas odmrażania stosunkowo wysoki był udział firm średniej wielkości i mikrofirm. Wskazali, że odsetek firm średnich wyniósł 35 proc., natomiast mikrofirm - 34 proc. Zaznaczono natomiast, że w grupie przedsiębiorstw największych poprawę sytuacji finansowej w ostatnich dniach maja zauważyło tylko 22 proc. W tej grupie pojawiło się też najwięcej (14 proc.) negatywnych ocen kondycji finansowej.
W przekroju sektorowym - jak zaznaczyli eksperci PIE - najlepiej w czasie odmrażania gospodarki swoją sytuację finansową postrzegały firmy produkcyjne. W tej grupie ponad 30 proc. deklarowało poprawę, natomiast 10 proc. krytycznie oceniało sytuację swojego przedsiębiorstwa. Z kolei w sektorze handlowym pozytywne efekty odmrażania zauważyło 27 proc. badanych, a 12 proc. oceniło, że nastąpiło pogorszenie. "W sektorze usług, wskaźniki te były nieco korzystniejsze w porównaniu z opiniami przedstawicieli firm handlowych: 30 proc. wskazywało na poprawę sytuacji finansowej, a 8 proc. na pogorszenie" - czytamy.
Badania PIE i PFR z końca maja 2020 r. pokazują, że prawie 1/5 firm uważa, że ich sytuacja finansowa już się odbudowała do stanu sprzed pandemii. Jedynie 1 proc. przedsiębiorstw uważa, że ich sytuacja finansowa nigdy się nie odbuduje, a 1/4 nie jest w stanie określić, kiedy to nastąpi.
Jak zauważają autorzy opracowania, firmy nie są zgodne w ocenie, kiedy dokładnie ich pozycja się odbuduje: prawie 30 proc. liczy, że nastąpi to w okresie między wrześniem a grudniem tego roku, ale aż 10 proc. uważa, że nastąpi to dopiero w maju 2021 r. "Odpowiedzi firm wyraźnie wskazują na wysoki poziom niepewności, z jakim muszą się one mierzyć. Nie wiadomo, jak dalej rozwinie się epidemia, ani kiedy zostaną wynalezione skuteczne leki/szczepionki. Pociąga to za sobą obawy o kolejne lockdowny, które mogą nastąpić jesienią" - zaznaczają.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych