• <
KONGSBERG_2023

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa lodołamacze dla RZGW Szczecin. Podpisano umowę

pc

20.07.2018 20:43 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa lodołamacze dla RZGW Szczecin. Podpisano umowę

Partnerzy portalu

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa lodołamacze dla RZGW Szczecin. Podpisano umowę - GospodarkaMorska.pl

Remontowa Shipbuilding zbuduje dwa lodołamacze dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek pomiędzy stocznią z Gdańska a  Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Wartość inwestycji to 30,25 mln złotych.

– Możemy powiedzieć, że dochodzi do wymiany pokoleniowej we flocie lodołamaczy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, bo nowe jednostki będą zastępować wysłużone lodołamacze, które brały udział w akcji lodołamania od dekad. Zamówione jednostki są nowoczesne, doskonale wyposażone i będą w znaczącym stopniu wspierać poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego mieszkańców naszego miasta i regionu. Pod kątem technicznym ich obsługa będzie dużym ułatwieniem pracy dla operatorów i załóg pracujących podczas akcji lodołamania – mówi Tomasz Pietras, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Parametry techniczne nowych lodołamaczy liniowych będą uznane za obwiązujące dopiero po opracowaniu ostatecznej dokumentacji technicznej (klasyfikacyjnej). Obejmuje ona m.in. dokonanie obliczeń optymalizacyjnych kadłubów, potwierdzonych badaniami modelowymi, w tym również w basenie lodowym.

Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, dwa lodołamacze linowe będą miały 28,80 m długości, 7,50 m szerokości, 2,40 m wysokości bocznej oraz 1,70 m maksymalnego zanurzenia. Kadłub jednostek zostanie specjalnie wzmocniony w rejonie dziobowym oraz w pozostałych rejonach (zgodnie z wymaganiami przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego), tak aby mogły kruszyć lód i pływać w zalodzonych akwenach. Dodatkowo konstrukcja stała ich kadłubów i wyposażenia pokładowego będzie sięgała maksymalnie 4 m wysokości ponad poziom zanurzenia projektowego (1,40 m bez przegłębienia). Elementy wystające poza tę wysokość będą składane lub demontowane. Kształt kadłuba, oparty na liniach budowlanych lodołamaczy L-401, zostanie skorygowany z powodu zwiększenia szerokości na owrężu z 6,8 m do 7,2 m.

Sterówka lodołamaczy będzie podnoszona do góry hydraulicznie za pomocą konstrukcji nożycowej i w dolnym położeniu będzie znajdowała się poniżej poziomu 4 m nad linią zanurzenia.

Dla zmniejszenia masy statku pustego, nadbudówka, pokładówka nad siłownią i sterówka będą wykonane ze stopów aluminium. Dla odizolowania konstrukcji aluminiowych od stalowych zostaną zastosowane łączniki aluminiowo-stalowe typu TRICLAD.

Na pokładzie głównym przewidziano następujące pomieszczenia dla załogi: kabina kapitana, kuchnia, pomieszczenie socjalne dla 5 osób załogi oraz pomieszczenie sanitarne (WC, umywalka i natrysk). Pod pokładem głównym natomiast powstaną dwie kabiny jednoosobowe i jedna kabina dwuosobowa oraz pomieszczenie sanitarne (WC i umywalka).

Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-techniczne mają być zgodne z wymaganiami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego dla statków żeglugi śródlądowej obowiązującymi w kraju i w Unii Europejskiej.

– Inwestycja wpisuje się w realizację celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej polegających na wspieraniu działań na wodach śródlądowych. Jestem przekonany, że nowe lodołamacze będą dumą nie tylko RZGW w Szczecinie, ale i całego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – dodaje Pietras.

Głównym zadaniem lodołamaczy będzie prowadzenie akcji lodołamania w charakterze lodołamacza liniowego i czołowego w rejonach rzek, w których dotychczas eksploatowane lodołamacze czołowe nie mogą operować.

Podstawowe zadania lodołamaczy liniowych to poszerzanie rynny wyłamanej w lodzie przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywanie w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymywanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu. W komunikacie podano, że funkcja ta jest „niebagatelna zważywszy na specyfikę rzeki Odry i występowanie w wielu jej miejscach zakoli i zwężeń, w których z łatwością dojść by mogło do tworzenia się zatorów powstających ze spływającej kry”.

Lodołamacze mają również służyć do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu oraz do kruszenia pokrywy lodowej w portach.

W przypadku pilnej konieczności i po zezwoleniu administracji morskiej, jednostki będą mogły odbywać pojedyncze podróże oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich.

Budowę jednostek zlecono w zwycięskim dla Remontowa Shipbuilding przetargu pn. „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin”. Jest ono realizowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w osi priorytetowej II Ochrona środowiska, pod działaniem 2.1 tj. „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”.

Obecnie RZGW w Szczecinie dysponuje ośmioma lodołamaczami, które stacjonują w Gryfinie, Widuchowej oraz w Podjuchach. Oprócz „Andrzeja” i „Stanisława”, pozostałe jednostki są już wysłużone. „Świstak” na przykład ma 48 lat, „Ogar” – 47, a „Dzik” i „Odyniec” – 29.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.