• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wybudowany w Remontowej prom Samso czeka pierwsza naprawa

20.03.2015 16:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wybudowany w Remontowej prom Samso czeka pierwsza naprawa

Partnerzy portalu

Wybudowany w Remontowej prom Samso czeka pierwsza naprawa - GospodarkaMorska.pl

Budowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej prom Samso dopiero 10 lutego opuścił polską przystań, by rozpocząć regularne rejsy między duńską wyspą Samso i stałym lądem (portem Hou). Niestety dwa dni temu okręt został uszkodzony podczas manewru cumowania w Saelvig. 

Obecnie prom przebywa w stoczni Orskov w Frederikshavn, gdzie trwają prace naprawcze. Nie podano jeszcze terminu powrotu statku na trasę. Prom zostanie zastąpiony przez jednostkę Ane Laeso. Żaden z 57 pasażerów nie został ranny.

Samso swoją nazwę zawdzięcza gminie, która zamówiła jego budowę w Remontowej. Prom długość 100 m i szerokość 19 m. Jednorazowo zabiera na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów.

- To dwunastka zwodowana przez nas jednostka zasilana gazem LNG, jeśli chodzi promy – mówił w czasie uroczystości zwodowania Andrzej Wojtkiewicz, prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding. - Wyjątkowe jest to, że tym razem odbiorcą nie jest Norwegia, lecz Dania - zauważył. - Poza tym nie jest to zamówienie prywatnego armatora, a konkretnej gminy i będzie ona pływała pod opieką tamtejszego lokalnego samorządu.

Prom przeznaczony jest do całorocznej obsługi połączeń lokalnych pomiędzy wyspą Samso a pozostałą częścią Danii. To kolejny dowód na realizację proekologicznej polityki duńskich władz. Zastosowanie napędu gazowego pozwoli na ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz azotu do atmosfery. Gmina Samso, która zamówiła statek jest pierwszą duńską wyspą w pełni korzystającą ze źródeł energii odnawialnej - obecnie w 100 proc. zasilana jest energią pochodzącą z elektrowni wiatrowych i co ciekawe także eksportuje energię pozyskiwaną w sposób ekologiczny.

- Myślę, że jest to technologia, która jest przyszłością dla całego akwenu Morza Bałtyckiego, bo przepisy związane z ekologią stają coraz bardziej restrykcyjne – stwierdził Wojtkiewicz. - W przypadku Zatoki Gdańskiej oczekiwalibyśmy inicjatywy ze strony armatorów, którzy chcieliby aby takie promy również pływały u nas – zaznaczył. - Oczywiście służymy tu swoim wieloletnim doświadczeniem.

Projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Firma Fuo Rumia dostarczyła kompletny system zasilania gazem LNG, Hydroster zaś system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, wreszcie spółka Famos – kompletne wyposażenie wnętrz statku. Wszystkie te firmy należą także do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.