Zgodnie ze słowami pani premier, terminal może być oddany w tym roku w ramach nowych ustaleń z zamawiającym. Zakładam dobrą wolę i mobilizację wszystkich stron - skomentował Jerzy Wiśniewski, prezes PBG, w nawiązaniu do krytycznego raportu NIK ws. inwestycji w Świnoujściu.
W poniedziałek NIK opublikowała raport dotyczący budowy terminalu LNG. Izba wskazała m.in., że obiekt wciąż nie został oddany do eksploatacji, gdyż inwestorzy - spółki Gaz-System oraz Polskie LNG - nieprawidłowo realizowali część swoich zadań.
Będące w upadłości układowej PBG realizuje przedsięwzięcie w Świnoujściu w konsorcjum z firmami Saipem oraz Techint. W poniedziałkowym komunikacie PBG podało, że „z uznaniem odnosi się do większości ustaleń NIK, rzeczowo i dogłębnie kreślącego przyczyny spóźnionej realizacji terminalu LNG w Świnoujściu”.
Zdaniem spółki, przyczyn opóźnienia inwestycji należy szukać w konflikcie między generalnym wykonawcą a Transportowym Dozorem Technicznym (TDT).
Według ustaleń NIK, konflikt interesów pomiędzy jednostkami inspekcyjną i notyfikowaną TDT prowadził do przedłużania standardowych procedur, często skutkował bezprzedmiotowymi kontrolami i wstrzymywaniem działań, które powinny być wykonywane wg dyrektyw UE, co musiało prowadzić do nieplanowanych przestojów.
- O możliwych zagrożeniach przestrzegaliśmy już we wrześniu 2013, w osobnym piśmie do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zwracaliśmy uwagę. Dziś pozostaje mi się cieszyć, że problem został ostatecznie należycie opisany i nagłośniony - stwierdził Jerzy Wiśniewski.
PBG podało, że nie zgadza się z opinią, jakoby na opóźnienia w realizacji terminala jakikolwiek wpływ mógł mieć wniosek o upadłość układową PBG.
Spółka dodała, że zależna od niej Hydrobudowa Polska odpowiadała jedynie za część betonową zbiorników LNG (bez wpływu na opóźnienie) i budynki nieleżące na ścieżce krytycznej projektu. PBG podkreśliło, że konsorcjum przekazało przejęte po spółkach z grupy PBG zakresy prac nowym podwykonawcom.
- Raport może przynieść wiele dobrego. To okazja do szybkiego wyciągnięcia wniosków. Zgodnie ze słowami pani premier, terminal może być oddany w tym roku w ramach nowych ustaleń z zamawiającym. Zakładam dobrą wolę i mobilizację wszystkich stron - podsumował Wiśniewski.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej