Pod koniec 2021 roku w pierwszy rejs do Afryki wypłynie „Global Mercy” - największy na świecie statek szpitalny organizacji pozarządowej. Nowa jednostka ponad dwukrotnie zwiększy możliwości Mercy Ships - organizacji humanitarnej, od ponad 40 lat zapewniającej bezpłatną opiekę chirurgiczną mieszkańcom tych regionów świata, którzy są takiej opieki pozbawieni.
Na całym świecie 5 miliardów ludzi nie ma możliwości poddania się bezpiecznej i niezbędnej operacji chirurgicznej. Dzieci, nastolatki i dorośli codziennie cierpią i umierają z powodu schorzeń, które można uleczyć. Jedno na osiem dzieci umiera przed ukończeniem 5 roku życia. Ponieważ ponad 50% światowej populacji mieszka w pobliżu wybrzeża, statki szpitalne to najlepszy sposób, aby dotrzeć do nich z najnowocześniejszą opieką medyczną.
- Global Mercy będzie prawdziwym cudem nowoczesności. Zbudowany od podstaw na nasze zamówienie będzie dysponował najnowocześniejszymi instrumentami, technologią i wysoko wykwalifikowaną kadrą. Będzie to nowoczesny, pływający szpital - powiedziała Rosa Whitaker, prezes Mercy Ships 6 października br., podczas oficjalnej prezentacji nowego statku organizacji.
174-metrowy pływający szpital będzie dysponował sześcioma salami operacyjnymi. Statek pomieści około 950 osób, w tym ponad 600 wolontariuszy z całego świata, reprezentujących wiele dyscyplin medycznych, załogę morską, kucharzy, nauczycieli, elektryków. Jednostka będzie miała wszystko, czego będą potrzebowali zarówno pacjenci, jak i osoby pracujące na pokładzie, w tym szkoły podstawowe i przedszkola dla dzieci personelu. Statek będzie wyposażony również w audytorium z 682 miejscami, umożliwiającym prowadzenie zajęć ze studentami, salę gimnastyczną, basen, kawiarnię, sklep i bibliotekę. Mercy Ships wspiera proces budowy lokalnej infrastruktury opieki medycznej, szkoląc lokalnych pracowników służby zdrowia, dlatego ‘Global Mercy’ wyposażony będzie w najwyższej klasy zaplecze szkoleniowe, w tym sprzęt do treningu w wirtualnej rzeczywistości i innych symulacji opieki i metod do wykorzystania w środowiskach o ograniczonych zasobach.
Na projekt kadłuba, jak i układ wnętrza wpłynęły specyficzne wymagania,
jakie przed projektantami i konstruktorami postawiły planowane operacje
szpitalne. Wykorzystano na przykład specjalne rozwiązania przy
projektowaniu wentylacji - będzie ona mogła pracować bardzo cicho i przy
minimalnych wibracjach. Ponieważ . statek ma być wykorzystywany
podczas długich pobytów w portach, zostanie wyposażony w duże dźwigi,
aby móc zabierać kontenery z prowiantem, pojazdy i inny niezbędny w
realizacji misji sprzęt.
Jak wynika z raportu „Lancet Global
Surgery 2030” z powodu braku dostępu do opieki chirurgicznej umiera
rocznie. ok. 16,9 mln ludzi Ponad 93 procent populacji Afryki
Subsaharyjskiej nie ma dostępu do bezpiecznych i terminowych operacji.
Szacuje się, że w ciągu przewidywanego 50-letniego okresu eksploatacji
pływającego szpitala uda się przeprowadzić ponad 150 000 zabiegów
operacyjnych.
Mercy Ships - międzynarodowa organizacja
humanitarna eksploatująca statki szpitalne do świadczenia bezpłatnych
usług zdrowotnych i tworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju dla
mieszkańców krajów rozwijających, mających bardzo ograniczony dostęp do
nowoczesnej służby zdrowia. Założona w 1978 roku przez Dona i Deyona
Stephenów firma działała w ponad 55 krajach rozwijających się, świadcząc
usługi ponad 2,8 milionom ludzi. o wartości ponad 1,7 miliarda dolarów.
Statki Mercy Ships są obsługiwane przez wolontariuszy z ponad 50 krajów
(średnio ponad 2000 ochotników rocznie). Specjaliści, w tym chirurdzy,
dentyści, pielęgniarki, trenerzy opieki zdrowotnej, nauczyciele,
kucharze, marynarze, inżynierowie i rolnicy poświęcają swój czas i
umiejętności by pomóc tym, którzy takiej pomocy potrzebują.
W swojej
40-letniej historii organizacja dysponowała od 1 do trzech statkami.
Obecnie korzysta tylko z jednego. „Africa Mercy” to prom kolejowy,
przebudowany w 2007 roku na statek-szpital. Jest jedyną jednostką w
służbie organizacji ale ma większą pojemność, niż wszystkie wcześniejsze
statki szpitalne razem wzięte.
Dzięki umowom o współpracy z rządami
krajów-beneficjentów statki szpitalne Mercy Ships przebywają w portach w
każdym kraju przez około dziesięć miesięcy.
Na stronie internetowej
organizacji www.mercyships.org można znaleźć informację o możliwości
wsparcia finansowego Mercy Ships lub zgłosić się do pracy jako
wolontariusz.
„Global Mercy” - statek zaprojektowany przez
szwedzką firmę Stena RoRo, specjalizującą się w budowaniu jednostek
dostosowanych do specjalnych potrzeb. Pływający szpital budowany jest
przez stocznię Tianjin Xingang w północnych Chinach. Oprócz chińskiej
stoczni projekt realizuje kilku europejskich, amerykańskich i
azjatyckich podwykonawców.
Długość: 174 metry
Szerokość: 28,6 metra
Zanurzenie: 6,15 metra
Waga brutto: 37000 ton
Nośność: 4500 ton
Powierzchnia całkowita: 30000 metrów kwadratowych
Na Filipnach Agencja Sejsmologiczna wezwała mieszkańców wybrzeży do natychmiastowej ewakuacji przed tsunami
Rosja chce wykorzystać ukraińskie doświadczenie z dronami? Może to zmienić obraz wojny na morzu
Sztorm zniszczył rosyjskie umocnienia na Krymie i uwolnił delfiny
Sen Indii o potędze morskiej? Władze planują wydać niemal 5 mld dolarów na lotniskowiec
Konferencja Szefów forum Współpracy Służb Granicznych Państw Regionu Morza Bałtyckiego
Do Portu Wojennego Świnoujście wszedł szwedzki okręt HSwMS Belos