Pod koniec 2021 roku w pierwszy rejs do Afryki wypłynie „Global Mercy” - największy na świecie statek szpitalny organizacji pozarządowej. Nowa jednostka ponad dwukrotnie zwiększy możliwości Mercy Ships - organizacji humanitarnej, od ponad 40 lat zapewniającej bezpłatną opiekę chirurgiczną mieszkańcom tych regionów świata, którzy są takiej opieki pozbawieni.
Na całym świecie 5 miliardów ludzi nie ma możliwości poddania się bezpiecznej i niezbędnej operacji chirurgicznej. Dzieci, nastolatki i dorośli codziennie cierpią i umierają z powodu schorzeń, które można uleczyć. Jedno na osiem dzieci umiera przed ukończeniem 5 roku życia. Ponieważ ponad 50% światowej populacji mieszka w pobliżu wybrzeża, statki szpitalne to najlepszy sposób, aby dotrzeć do nich z najnowocześniejszą opieką medyczną.
- Global Mercy będzie prawdziwym cudem nowoczesności. Zbudowany od podstaw na nasze zamówienie będzie dysponował najnowocześniejszymi instrumentami, technologią i wysoko wykwalifikowaną kadrą. Będzie to nowoczesny, pływający szpital - powiedziała Rosa Whitaker, prezes Mercy Ships 6 października br., podczas oficjalnej prezentacji nowego statku organizacji.
174-metrowy pływający szpital będzie dysponował sześcioma salami operacyjnymi. Statek pomieści około 950 osób, w tym ponad 600 wolontariuszy z całego świata, reprezentujących wiele dyscyplin medycznych, załogę morską, kucharzy, nauczycieli, elektryków. Jednostka będzie miała wszystko, czego będą potrzebowali zarówno pacjenci, jak i osoby pracujące na pokładzie, w tym szkoły podstawowe i przedszkola dla dzieci personelu. Statek będzie wyposażony również w audytorium z 682 miejscami, umożliwiającym prowadzenie zajęć ze studentami, salę gimnastyczną, basen, kawiarnię, sklep i bibliotekę. Mercy Ships wspiera proces budowy lokalnej infrastruktury opieki medycznej, szkoląc lokalnych pracowników służby zdrowia, dlatego ‘Global Mercy’ wyposażony będzie w najwyższej klasy zaplecze szkoleniowe, w tym sprzęt do treningu w wirtualnej rzeczywistości i innych symulacji opieki i metod do wykorzystania w środowiskach o ograniczonych zasobach.
Na projekt kadłuba, jak i układ wnętrza wpłynęły specyficzne wymagania,
jakie przed projektantami i konstruktorami postawiły planowane operacje
szpitalne. Wykorzystano na przykład specjalne rozwiązania przy
projektowaniu wentylacji - będzie ona mogła pracować bardzo cicho i przy
minimalnych wibracjach. Ponieważ . statek ma być wykorzystywany
podczas długich pobytów w portach, zostanie wyposażony w duże dźwigi,
aby móc zabierać kontenery z prowiantem, pojazdy i inny niezbędny w
realizacji misji sprzęt.
Jak wynika z raportu „Lancet Global
Surgery 2030” z powodu braku dostępu do opieki chirurgicznej umiera
rocznie. ok. 16,9 mln ludzi Ponad 93 procent populacji Afryki
Subsaharyjskiej nie ma dostępu do bezpiecznych i terminowych operacji.
Szacuje się, że w ciągu przewidywanego 50-letniego okresu eksploatacji
pływającego szpitala uda się przeprowadzić ponad 150 000 zabiegów
operacyjnych.
Mercy Ships - międzynarodowa organizacja
humanitarna eksploatująca statki szpitalne do świadczenia bezpłatnych
usług zdrowotnych i tworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju dla
mieszkańców krajów rozwijających, mających bardzo ograniczony dostęp do
nowoczesnej służby zdrowia. Założona w 1978 roku przez Dona i Deyona
Stephenów firma działała w ponad 55 krajach rozwijających się, świadcząc
usługi ponad 2,8 milionom ludzi. o wartości ponad 1,7 miliarda dolarów.
Statki Mercy Ships są obsługiwane przez wolontariuszy z ponad 50 krajów
(średnio ponad 2000 ochotników rocznie). Specjaliści, w tym chirurdzy,
dentyści, pielęgniarki, trenerzy opieki zdrowotnej, nauczyciele,
kucharze, marynarze, inżynierowie i rolnicy poświęcają swój czas i
umiejętności by pomóc tym, którzy takiej pomocy potrzebują.
W swojej
40-letniej historii organizacja dysponowała od 1 do trzech statkami.
Obecnie korzysta tylko z jednego. „Africa Mercy” to prom kolejowy,
przebudowany w 2007 roku na statek-szpital. Jest jedyną jednostką w
służbie organizacji ale ma większą pojemność, niż wszystkie wcześniejsze
statki szpitalne razem wzięte.
Dzięki umowom o współpracy z rządami
krajów-beneficjentów statki szpitalne Mercy Ships przebywają w portach w
każdym kraju przez około dziesięć miesięcy.
Na stronie internetowej
organizacji www.mercyships.org można znaleźć informację o możliwości
wsparcia finansowego Mercy Ships lub zgłosić się do pracy jako
wolontariusz.
„Global Mercy” - statek zaprojektowany przez
szwedzką firmę Stena RoRo, specjalizującą się w budowaniu jednostek
dostosowanych do specjalnych potrzeb. Pływający szpital budowany jest
przez stocznię Tianjin Xingang w północnych Chinach. Oprócz chińskiej
stoczni projekt realizuje kilku europejskich, amerykańskich i
azjatyckich podwykonawców.
Długość: 174 metry
Szerokość: 28,6 metra
Zanurzenie: 6,15 metra
Waga brutto: 37000 ton
Nośność: 4500 ton
Powierzchnia całkowita: 30000 metrów kwadratowych
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"
Zatoka Perska zalewana narkotykami. Międzynarodowa koalicja niemal codziennie zajmuje transpoty nielegalnych substancji
Belgia nie wyśle fregaty na Morze Czerwone. Winna awaria uzbrojenia
Przerażające odkrycie rybaków w Brazylii. W łodzi znaleźli dwadzieścia ciał w rozkładzie [wideo]