• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Słynny bokser aresztowany za przemyt 22 ton kokainy na pokładach statków MSC

zk

01.11.2022 11:11
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Słynny bokser aresztowany za przemyt 22 ton kokainy na pokładach statków MSC

Partnerzy portalu

 Słynny bokser aresztowany za przemyt 22 ton kokainy na pokładach statków MSC  - GospodarkaMorska.pl
Fot. Vidar Nordli-Mathisen/Unsplash/youtube

W nowym zwrocie w toczącej się od dłuższego czasu sprawie przemytu narkotyków z udziałem kontenerowców należących do Mediterranean Shipping Company (MSC), amerykańskie władze federalne poinformowały o postawieniu w stan oskarżenia i aresztowaniu jednego z głównych sprawców stojących za tym procederem.

Śledczy twierdzą, że oskarżony współpracował z załogami i pracownikami portowymi, przemycając ponad 22 tony kokainy. Podejrzany został aresztowany na międzynarodowym lotnisku w Miami 30 października, gdy próbował wejść na pokład samolotu do Zurichu.

- Aresztowanie i postawienie w stan oskarżenia Gorana Gogica, byłego boksera rzekomo odpowiedzialnego za handel oszałamiającą ilością kokainy, ponad 22 tony, którą próbował przemycić przez amerykańskie porty, jest spektakularnym zwycięstwem organów ścigania - powiedział Breon Peace, prokurator US Wschodniego Dystryktu Nowego Jorku.

Gogicowi, obywatelowi Czarnogóry i byłemu bokserowi wagi ciężkiej, postawiono łącznie cztery zarzuty.

Urzędnicy federalni zaangażowani w szeroko zakrojoną współpracę między wieloma agencjami, a także policją stanu Nowy Jork i miasta powiązali Gogica i jego wspólników z wieloma transportami, w tym z przejętymi w czerwcu 2019 roku prawie 19 000 kg kokainy o wartości ponad 1 miliarda dolarów, na pokładzie MSC Gayane, co było jedną z największych konfiskat kokainy w historii USA. Wielu członków załogi statku zostało skazanych w ramach akcji, ale to Gogic jest pierwszą osobą wskazaną jako jeden z nadawców nielegalnych ładunków.

Amerykańskie organy ścigania ujawniły również dwie inne duże konfiskaty związane z Gogiciem również znalezione na pokładzie statków MSC. W lutym 2019 roku przechwycili 1 437 kg kokainy na pokładzie MSC Carlotta, gdy statek znajdował się w porcie Nowy Jork. Miesiąc później odkryli 537 kg kokainy ukrytej na pokładzie MSC Desiree w porcie w Filadelfii. Funkcjonariusze oznajmili, że zajęli również znaczne ilości kokainy związane z tym samym schematem przemytu między innymi w portach w Panamie, Peru i Holandii.

MSC poinformowało w 2021 roku, że przeznaczyło dziesiątki milionów dolarów na wzmocnienie swoich systemów antyprzemytniczych, w tym rozszerzenie rozmieszczenia strażników i pokładowych kamer CCTV, a także rutynowe inspekcje z udziałem psów. Sam przewoźnik nie został oskarżony w związku z przemytem na pokładzie MSC Gayane, ale prokuratorzy postawili w stan oskarżenia siedmiu byłych członków załogi jednostki.

Jak zarzuca się w akcie oskarżenia i dokumentach sądowych, między majem 2018 roku a lipcem 2019 roku, Gogic współdziałał z innymi osobami w celu dystrybucji ogromnych ilości kokainy przy użyciu komercyjnych statków towarowych. Gogic koordynował działania związane przewozem kolumbijskiej kokainy, z członkami załogi, którzy transportowali tony narkotyków na komercyjnych statkach towarowych, oraz siecią pracowników portowych, którzy przewozili i dystrybuowali kokainę w Europie przemycając ją przez USA.

Członkowie procederu ładowali komercyjne statki towarowe w nocy w pobliżu wybrzeża i portów, współpracując z członkami załogi, którzy podnosili ładunki kokainy z motorówek, które zbliżały się do statków w wielu punktach na ich trasie. Do fizycznego załadunku kokainy na pokład używali dźwigów okrętowych oraz sieci. Gdy kokaina znajdowała się na pokładzie, członkowie załogi ukrywali ją w określonych kontenerach transportowych, o których wiedzieli, że mają wystarczająco dużo miejsca, aby ukryć duże ilości substancji, i na które posiadali duplikaty podrobionych plomb. Wybierali oni konkretne kontenery, które miały być wykorzystane do ukrycia kokainy, częściowo w oparciu o ich położenie, a także trasę i docelową destynację. 

Amerykańscy funkcjonariusze organów ścigania oznajmili, że ta złożona operacja polegała na posiadaniu dostępu do załogi każdego statku, trasy, danych dotyczących pozycjonowania i geolokalizacji w czasie rzeczywistym oraz wiedzy o tym, jaki legalny ładunek znajduje się w każdym kontenerze.

Oczekuje się, że Gogic zostanie przywieziony do Nowego Jorku w celu postawienia go w stan oskarżenia w późniejszym terminie. Jeśli zostanie skazany, grozi mu minimalny wyrok 10 lat pozbawienia wolności i dożywocie.



Źródło: justice.gov, reuters.com, maritime-executive.com, dailymail.co.uk

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.