• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Socarenam, budowniczy polskiego patrolowca, ochrzcił nową jednostkę dla sił morskich Francji

24.10.2023 20:57 Źródło: Socarenam, MW Francji
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Socarenam, budowniczy polskiego patrolowca, ochrzcił nową jednostkę dla sił morskich Francji

Partnerzy portalu

Fot. Socarenam

W Calais odbyła się, 19 października br., uroczystość chrztu zamorskiego pokrętu patrolowego (Patrouilleurs Outre-mer, POM), o nazwie Teriieroo A Teriierooiterai. To drugi okręt z serii przeznaczonej do wykonywania zadań na rzecz Francji w jej terytoriach zamorskich. 

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz, branży stoczniowej, a także przyszła załoga jednostki. Nietypowa nazwa okrętu jest nieprzypadkowa, gdyż odnosi się do profrancuskiego działacza i przedstawiciela władz z Polinezji Francuskiej, Teriieroo A Teriierooiterai (1875-1952). Został on zapamiętany jako zagorzały patriota, który w trakcie II wojny światowej zapewniał Wolnej Francji wsparcie, sprawując w jej imieniu władzę nad zamorskimi terytoriami francuskimi na Oceanie Spokojnym i zapewniając ochotników walczących z państwami Osi. 28 maja 1943 roku generał Charles de Gaulle odznaczył go Krzyżem Wyzwolenia (Croix de la Libération).

Decyzja o budowie w sumie sześciu okrętów patrolowych do działań daleko poza terytorium Francji zapadła 17 stycznia 2020 roku, gdy francuski minister obrony potwierdził zamówienie na taką ich liczbę. Określane jako patrolowce zamorskie występują też jako OPV (offsohre patrol vessel). Wcześniej, bo 24 grudnia 2019 roku realizację przyszłego przedsięwzięcia przyznano konsorcjum Socarenam i CNN MCO przez francuską agencję zamówień zbrojeniowych (DGA). Pierwsza z tych firm jest znana polskiej branży stoczniowej, gdyż była głównym wykonawcą budowy patrolowca SG-301 Gen. Józef Haller, który w tym miesiącu wszedł do służby. Wiązało się z tym szereg kontrowersji, gdyż przedsiębiorstwo miało opóźnienia w budowie i spierało się z zamawiającym o dodatkowe opłaty w związku z wyższymi kosztami przedsięwzięcia.

Nowe okręty dla sił morskich Francji mają zastąpić starzejące się patrolowce proj. P400. Do ich zadań będzie ochrona francuskich, wyłącznych stref ekonomicznych (WSE), interwencje przeciwko zanieczyszczeniom morskim, ochrona środowiska, zwalczanie przemytu, a także działania w ramach ratownictwa morskiego. Dwa okręty z tej serii będą stacjonować w Nowej Kaledonii (Nouméa), Polinezji Francuskiej (Papeete) i na Reunion (Port-des-Galets). Teriieroo Teriierooiterai (P780) to drugi z sześciu okrętów POM służących w Marynarce Wojennej Francji. Ma stacjonować w porcie wojennym zlokalizowanym w Papeete w Polinezji Francuskiej na Oceanie Spokojnym. Czeka go długa podróż do miejsca przeznaczenia oraz próby morskie, a do służby wejdzie na przełomie 2023 i 2024 roku. Prototypowy Auguste Bénébig (P779) znajduje się w Nouméa, stolicy Nowej Kaledonii od kwietnia tego roku, a do służby wszedł w lipcu. W tym samym miejscu ma stacjonować przyszły Jean Tranape, natomiast w Polinezji Francuskiej Philippe Bernardino, a w Reunion Auguste Techer i Félix Éboué.

Patrolowce z nowej serii mają 80 metrów długości i 1300 ton wyporności. Osiągają prędkość do 24 węzłów, a zasięg działania wynosi 5 500 mil morskich. Załoga liczy 30 oficerów i marynarzy, jednocześnie jest możliwe przyjęcie na pokład do 23 pasażerów, np. rozbitków. Uzbrojenie stanowią automatyczna armata morska Nexter Narwhal 20 mm i cztery karabiny maszynowe 12,7 mm i 7,62 mm, a w wyposażeniu znajduje się bezzałogowy statek powietrzny SMDM Aliaca od Survey Copter.  Na pokładzie znajdują się system zarządzania walką od Nexeya, radary do poszukiwań powierzchniowych Kelvin Hughes Mk11 SharpEye z połączonymi systemami IFF HENSOLDT MSSR 2000, a także dźwigi do podnoszenia i opuszczania szybkich łodzi typu RIB.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.