Mimo szybkiego tempa odbudowy europejskich gospodarek, skala spadku produkcji zwiększa ryzyko powstania "blizn", które w przyszłości będą negatywnie odbijać się na zdolnościach produkcyjnych Starego Kontynentu - twierdzą specjaliści Goldman Sachs (GS).
Zdaniem analityków GS może się to objawić poprzez niewłaściwą alokację zasobów, zaburzenia na rynku pracy czy większą liczbę bankructw.
Według GS, przedwczesne wycofanie wsparcia publicznego, utrzymujący się kryzys zdrowotny i wolniejsza normalizacja popytu to obecnie główne zagrożenia dla kondycji gospodarczej Europy.
Eksperci banku stwierdzili, że bezrobocie może skoczyć w pierwszym półroczu przyszłego roku do poziomu ponad 10 proc., a do pozycji sprzed Covidu wróci w czwartym kwartale 2023 r.
Jednak większe zagrożenie analitycy GS widzą w fali bankructw. Ich zdaniem nie odnotowano wzrostu bankructw, na co wpływ miały często zmiany w przepisach, dokonywane przez władze na czas kryzysu po pandemii, wspierające spółki z trudnościami. W wyszukiwarkach internetowych zanotowano za to wielokrotny wzrost zapytań dotyczących procedur związanych z bankructwem.
W analizie czytamy, że spadek godzin pracy miał zróżnicowany wpływ na wzrost gospodarczy. Zmniejszenie liczby godziny pracy w fabrykach dotyczy zazwyczaj stanowisk niżej opłacanych, a wkład specjalisty wysoko wykwalikowanego, lepiej opłacanego, pracującego w nowoczesnym sektorze, ma inny efekt w generowaniu łącznego przychodu.
W ocenie ekspertów GS wzrost PKB będzie wyższy, niż dostępnego dla przedsiębiorstw kapitału na inwestycje. Firmy odczuwają efekty pandemii, a czynnikiem który pomoże zwalczyć ograniczenia w finansowaniu ich inwestycji może być wynalezienie szczepionki, pozwalającej znieść restrykcje wywołane pandemią. (PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych