Mimo szybkiego tempa odbudowy europejskich gospodarek, skala spadku produkcji zwiększa ryzyko powstania "blizn", które w przyszłości będą negatywnie odbijać się na zdolnościach produkcyjnych Starego Kontynentu - twierdzą specjaliści Goldman Sachs (GS).
Zdaniem analityków GS może się to objawić poprzez niewłaściwą alokację zasobów, zaburzenia na rynku pracy czy większą liczbę bankructw.
Według GS, przedwczesne wycofanie wsparcia publicznego, utrzymujący się kryzys zdrowotny i wolniejsza normalizacja popytu to obecnie główne zagrożenia dla kondycji gospodarczej Europy.
Eksperci banku stwierdzili, że bezrobocie może skoczyć w pierwszym półroczu przyszłego roku do poziomu ponad 10 proc., a do pozycji sprzed Covidu wróci w czwartym kwartale 2023 r.
Jednak większe zagrożenie analitycy GS widzą w fali bankructw. Ich zdaniem nie odnotowano wzrostu bankructw, na co wpływ miały często zmiany w przepisach, dokonywane przez władze na czas kryzysu po pandemii, wspierające spółki z trudnościami. W wyszukiwarkach internetowych zanotowano za to wielokrotny wzrost zapytań dotyczących procedur związanych z bankructwem.
W analizie czytamy, że spadek godzin pracy miał zróżnicowany wpływ na wzrost gospodarczy. Zmniejszenie liczby godziny pracy w fabrykach dotyczy zazwyczaj stanowisk niżej opłacanych, a wkład specjalisty wysoko wykwalikowanego, lepiej opłacanego, pracującego w nowoczesnym sektorze, ma inny efekt w generowaniu łącznego przychodu.
W ocenie ekspertów GS wzrost PKB będzie wyższy, niż dostępnego dla przedsiębiorstw kapitału na inwestycje. Firmy odczuwają efekty pandemii, a czynnikiem który pomoże zwalczyć ograniczenia w finansowaniu ich inwestycji może być wynalezienie szczepionki, pozwalającej znieść restrykcje wywołane pandemią. (PAP)
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi