Zwiększenie umiędzynarodowienia polskiej gospodarki oraz wzmocnienie jej konkurencyjności na rynkach światowych - to cel uchwały rządu ws. przyjęcia "Kierunków rozwoju ekspansji zagranicznej", o której poinformowano w środę w wykazie prac legislacyjnych rządu.
"Nadrzędnym celem dokumentu jest zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia polskiej gospodarki, wzmocnienie jej konkurencyjności na rynkach światowych, budowa pozytywnego wizerunku i atrakcyjności polskiego biznesu w skali globalnej oraz wspieranie polskich eksporterów, w szczególności w odpowiedzi na wyzwania stojące przed polskim eksportem w świecie postcovidowym oraz w kontekście następstw wojny w Ukrainie" - wskazano w opisie uchwały.
Dodano, że cel wskazany w uchwale wpisywać się będzie w realizację Strategii Produktywności 2030, w obszarze umiędzynarodowienia polskiej gospodarki. W strategii tej wskazano m.in. na potrzebę zwiększenia liczby eksporterów, w szczególności polskich MŚP; udziału krajów pozaunijnych w polskim eksporcie, przy dalszym umacnianiu relacji gospodarczych z krajami UE, czy wzrost wyrobów wysoko przetworzonych i wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie.
W wykazu wynika, że przygotowywany dokument ma zapewnić lepszą koordynację i spójność działań w obszarze promocji gospodarki za granicą i wsparcia umiędzynarodowienia polskich firm. Wyznaczone mają być również perspektywiczne rynki dla polskiego eksportu w kontekście planowania nowych projektów i instrumentów wspierających rozwój i promocję eksportu. Przewidziana jest także optymalizacja rozmieszczenia Zagranicznych Biur Handlowych.
Zgodnie z informacją w wykazie ustanowiona ma być również dyplomacja ekonomiczna ds. technologicznych w wybranych krajach-liderach innowacji, a także na wybranych rynkach wschodzących o dużym potencjale rozwojowym i zorientowaniu na innowacje.
Rząd planuje też opracować i wdrożyć spójny program promocji Marki Polskiej Gospodarki oraz poszczególnych sektorów. Wdrożony ma być również system informacji eksportowej i dotarcia do przedsiębiorców z ofertą wsparcia eksportu. Będą opracowane i wdrożone instrumenty wsparcia rozwoju e-eksportu, czyli sprzedaży przez internet produktów i usług do innych krajów.
W wykazie przekazano też, że skoordynowana ma zostać obsługa eksporterów przez jedną instytucję.
autor: Michał Boroń
mick/ drag/
Fot. Depositphotos
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku