Światowa Rada Żeglugi (World Shipping Council, WSC) opublikowała najnowszy raport dotyczący kompletności kontenerów w transporcie morskim, wskazując na istotny problem w globalnej logistyce. Z danych wynika, że ponad 11% przesyłek kontenerowych jest kwestionowanych przez służby graniczne i celne z powodu niezgodności w dokumentacji, błędów w deklaracjach celnych lub problemów z zawartością ładunków. Raport pokazuje kluczowe wyzwania w zapewnieniu zgodności i bezpieczeństwa w międzynarodowym handlu morskim.
Raport WSC, oparty na danych zebranych od firm żeglugowych w latach 2023–2024, podkreśla, że odsetek kwestionowanych przesyłek wzrósł w porównaniu z poprzednimi latami.
Główne przyczyny kwestionowania ładunków to m.in. niekompletna lub nieprawidłowa dokumentacja. Około 60% przypadków kwestionowania przesyłek wynika z błędów w deklaracjach celnych, takich jak niezgodność wartości towarów, ich pochodzenia czy klasyfikacji taryfowej. W 30% przypadków służby celne zgłaszają rozbieżności między zadeklarowaną a rzeczywistą zawartością kontenerów, w tym niezgłoszone towary lub materiały niebezpieczne.
Pozostałe 10% dotyczy naruszeń specyficznych przepisów, np. dotyczących transportu towarów objętych sankcjami lub ograniczeniami.
„Bezpieczeństwo ładunku zaczyna się od prawidłowej deklaracji i bezpiecznego zapakowania towarów” – powiedział Joe Kramek, prezes i dyrektor generalny Światowej Rady Żeglugi.- „Ponieważ ponad jedna na dziesięć przesyłek wykazuje nieprawidłowości, przesłanie jest jasne: luki w bezpieczeństwie ładunków są nadal zbyt powszechne. Nieprawidłowości w ładunkach narażają załogi, statki, ładunki i środowisko na ryzyko”.
Autorzy raportu podkreślają jednak, że wychwytywanie większej liczby nieprawidłowości świadczy dobrze o działaniach służb kontrolnych. Wraz z rosnącą liczbą przesyłek w handlu międzynarodowym (w 2024 r. przetransportowano ok. 250 milionów kontenerów), służby celne na całym świecie zwiększają częstotliwość i dokładność inspekcji. Wynika to z zaostrzenia regulacji, m.in. w odpowiedzi na handel nielegalnymi towarami i sankcje międzynarodowe. Coraz powszechniejsze stosowanie automatycznych systemów skanowania i cyfrowych platform śledzenia, takich jak Terminal Operating System (TOS), pozwala na szybsze wykrywanie niezgodności. W portach takich jak Pireus czy Rotterdam systemy te zmniejszyły czas odpraw, ale jednocześnie zwiększyły liczbę wykrywanych błędów.
Najwyższy odsetek kwestionowanych przesyłek odnotowano w portach Azji Wschodniej (ok. 15%) oraz Europy Wschodniej (ok. 12%), co wynika z dużej skali handlu i złożoności procedur celnych. W portach Ameryki Północnej odsetek ten wynosi ok. 8%, co może być efektem bardziej ujednoliconych regulacji.
WSC zaleca firmom transportowym i logistycznym inwestycje w szkolenia dla personelu, poprawę jakości dokumentacji oraz wdrażanie nowoczesnych technologii śledzenia i weryfikacji ładunków. Organizacja podkreśla również potrzebę ścisłej współpracy z organami celnymi oraz standaryzacji procedur na poziomie międzynarodowym, aby zredukować odsetek kwestionowanych przesyłek.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął