MN
Zawieszenie małego ruchu granicznego z obwodem kaliningradzkim i Ukrainą zostało wprowadzone przez rząd ze wszględów bezpieczeństwa na czas szczytu NATO w Warszawie i Światowych Dni Młodzieży. Obie imprezy już się skończyły, ale mały ruch graniczny przywrócono jedynie w relacjach z Ukrainą.
Marszałek Senatu RP Bogdan Borusewicz i marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk skierowali w związku z tym pytania do rządu o powody decyzji o dalszym zawieszeniu małego ruchu granicznego z obwodem kaliningradzkim. Twierdzą oni, że dla polskich regionów przygranicznych utrzymywanie tego rodzaju ograniczeń oznaczać może poważne straty finansowe.
- Kiedy Polska zawiesiła mały ruch graniczny, strona ukraińska nie wystąpiła o zawieszenie umowy, zrobiła to nastomiast strona rosyjska - skomentował sprawę Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Błaszczak na antenie Radia Gdańsk. - Podczas szczytu NATO strona rosyjska wypowiadała się agresywnie wobec Polski. Państwa Sojuszu zdecydowały o rozmieszczeniu wojsk amerykańskich i NATO. Obwód królewiecki jest zmilitaryzowany, ostatnio zmienił się gubernator. Jest to człowiek z bliskiego otoczenia prezydenta Rosji, mówi się o nim "były ochroniarz Putina". To za kadencji Putina Rosja napadła na Ukrainę. Pamiętajmy o słowach Lecha Kaczyńskiego: "Dziś Gruzja, potem Ukraina, państwa nadbałtyckie. Kto wie, z czasem może i Polska" - punktował minister.
Bezpieczeństwo kraju to zdaniem Mariusza Błaszczaka kwestia podstawowa, choć minister nie uzasadnia, w jaki sposób mały ruch graniczny miałby szkodzić w Polsce. Dodatkowym argumentem za utrzymaniem ograniczeń jest według ministra wojna na Ukrainie. Zdaniem ministra zmniejszenie przychodów związanych ze zmniejszeniem liczby Rosjan, którzy przyjeżdżają do Polski z obwodu kaliningradzkiego (mają do tego prawo jedynie posiadacze wiz) prawdopodobnie nie będzie też problemem w tym roku.
- Na Pomorzu w sezonie turystycznym mamy dużo więcej turystów niż w zeszłych latach - przekonuje Błaszczak. - Jest to spowodowane tym, że większość mieszkańców naszego kraju wybiera polskie morze, a nie zagraniczne zakątki. Jest tu także wielu turystów z Europy Zachodniej. Przez wiele lat Polska dynamicznie się rozwijała bez MRG z obwodem Królewieckim, teraz też da sobie radę.
Na zapytanie co musiałoby się stać, aby Polska przywróciła ruch na granicy z obwodem kaliningradzkim minister Błaszczak odpowiedział, że musi się zmienić sytuacja w Rosji.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych