pc
W ostatnim tygodniu września br. ma zostać ogłoszony program inwestycji dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wraz z jego lokalizacją - poinformował w czwartek PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.
Wild potwierdził wcześniejsze wypowiedzi wicepremiera Mateusza Morawieckiego, który w rozmowie z PAP informował, że decyzję odnoście lokalizacji CPK poznamy pod koniec września.
Pytany o lokalizację CPK powiedział, że "jednym z podstawowych założeń programu, nad którym pracuje, jest integracja Warszawy i Łodzi".
Wild dodał, że jeszcze przed ogłoszeniem opinii publicznej lokalizacji CPK, wcześniej zatwierdzić musi ją jeszcze rząd. Poinformował ponadto, że trwają prace nad specustawą, która ma przyspieszyć inwestycje związane z budową CPK.
"Równolegle nad pracami nad koncepcją, która zostanie przyjęta przez rząd - mam nadzieję w najbliższych dniach - toczą się prace nad specustawą, która przyspieszy procesy inwestycyjne i usprawni tam, gdzie to tylko możliwe, wszystkie konieczne procesy związane z tą inwestycją" - powiedział Wild. Jak dodał, żeby proces inwestycyjny przebiegał bez zakłóceń, ta specustawa powinna wejść do końca roku.
Pytany o model finansowania powiedział, że "wszystko wskazuje na to, że do momentu, w którym ostateczne decyzje odnośnie finansowania będą musiały zostać podjęte, dzieli nas jeszcze przeszło rok". "Dlatego też, wszystko wskazuje na to, że będziemy chcieli zostawić sobie maksymalną elastyczność w tym zakresie" - powiedział.
Również w czwartek, podczas Forum Lotniczego 2017 zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Wild mówił, że budowa CPK jest konieczna m.in. z powodu problemów z przepustowością na warszawskim Lotnisku Chopina, które według prognoz "nasilą się w okolicach 2019 i 2020 r.".
Jak tłumaczył, to było "spustem", który sprawił, że należało podjąć decyzję o lokalizacji nowego lotniska. "Nie byłoby to rozsądne nie skorzystać z dorobku zgromadzonych już analiz, ponieważ rynek rzeczywiście rozwija się bardzo dynamicznie. Powody, dla których wszystkie dotychczasowe raporty skłaniały się już do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, w świetle nowych faktów - czyli w świetle tego, że przebijamy prognozy - okazują się zbyt konserwatywne" - wskazał.
Jak mówił, budowa CPK jest związana nie tylko z transportem lotniczym, ale także kolejowym, "co wiąże się z istotnymi zmianami w ramach sektora kolei".
Według wicepremiera Morawieckiego, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach". Jak mówił, inwestycja może kosztować nawet ponad 30 mld zł.
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych