pc
Komisja handlu międzynarodowego Parlamentu Europejskiego zarekomendowała poniedziałek zatwierdzenie podpisanej w tym roku umowy o wolnym handlu między UE a Japonią. Jak podkreśliła, jest ona sygnałem wsparcia otwartego, uczciwego i opartego na regułach handlu.
Podpisany 17 lipca układ zniesie zdecydowaną większość ceł w handlu między UE i Japonią o wartości 1 mld euro rocznie. Dziś muszą je płacić przedsiębiorstwa UE eksportujące towary do Kraju Kwitnącej Wiśni.
"Dzisiejsze pozytywne głosowanie nad umową jest silnym sygnałem wsparcia dla sprawiedliwego handlu opartego na zasadach i wartościach. Nasza rezolucja wzywa obie strony do wywiązania się z podjętych zobowiązań i do maksymalnego wykorzystania potencjału porozumienia, zapewniającego zgodność z zasadami pracy i ochrony środowiska" - oświadczył w komunikacie prowadzący sprawę w PE portugalski europoseł Pedro Silva Pereira (S&D).
Porozumienie otworzy japoński rynek liczący 127 mln konsumentów na eksport z UE m.in. produktów rolnych, zapewni ochronę ponad 200 tradycyjnych europejskich regionalnych produktów spożywczych i napojów w Japonii (tzw. oznaczenia geograficzne) oraz zwiększy unijne możliwości w zakresie eksportu w wielu innych sektorach. Umożliwi także europejskim przedsiębiorstwom ubieganie się o zamówienia publiczne w wielu japońskich miastach.
Umowa przewiduje, że zostaną zniesione cła na produkty przemysłowe w sektorach, w których UE jest bardzo konkurencyjna, takich jak chemikalia, tworzywa sztuczne i kosmetyki, a także wyroby tekstylne i odzież. W dniu wejścia umowy w życie zniesiony zostanie obecny system kontyngentów na skóry i obuwie, który znacznie utrudnia eksport tych produktów z UE. W tym samym dniu cła na obuwie zostaną obniżone z 30 proc. do 21 proc., a w ciągu 10 lat będą całkowicie zniesione. Cła na eksportowane przez UE produkty skórzane, jak np. torebki, również zostaną zniesione w ciągu 10 lat, podobnie jak cła na produkty, przed których eksportem Japonia zawsze mocno chroniła swój rynek, jak buty sportowe czy narciarskie.
Parlament Europejski musi wyrazić zgodę na umowę zanim wejdzie ona w życie. Głosowanie całej izby spodziewane jest w grudniu. Jeśli porozumienie dostanie zielone światło, będzie mogło wejść w życie, gdy tylko ratyfikuje je Japonia.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych