pc
Minister finansów USA Steven Mnuchin poinformował w poniedziałek, że wprowadzenie zaostrzonych sankcji amerykańskich wobec Iranu ma na celu wywarcie „maksymalnej presji na Teheran”. „Iran jest największym sponsorem terroryzmu na świecie” - uzasadnił tę decyzję.
Sankcje przywrócone przez Stany Zjednoczone w rezultacie zerwania przez prezydenta Donalda Trumpa międzynarodowego porozumienia ws. irańskiego programu nuklearnego i zaostrzone obecnie obejmą w sumie ponad 900 irańskich osób prawnych i osób fizycznych - poinformował Mnuchin, występując wspólnie z sekretarzem stanu Mike'iem Pompeo na konferencji prasowej dla dziennikarzy zagranicznych akredytowanych w Waszyngtonie. „Jest to największe tego typu posunięcie wobec Iranu podjęte jednego dnia” – podkreślił.
Mnuchin – ostatnio jeden z najbliższych prezydentowi członków jego gabinetu - zaakcentował, że sankcje wymierzone są przede wszystkim w trzy sektory irańskiej gospodarki: w sektor finansowy, energetykę i flotę handlową.
Sankcje obejmują 50 banków irańskich i ich zagraniczne przedstawicielstwa, 200 osób na kierowniczych stanowiskach w irańskiej żegludze handlowej i w energetyce, w tym na kluczowych stanowiskach w branży naftowej, Irańską Organizację Energii Atomowej, linie lotnicze Iran Air i ponad 65 samolotów należących do tych linii.
„Zamierzamy zapewnić, że reżim irański skończy z pompowaniem +twardej waluty+ w skorumpowane inwestycje i w ręce terrorystów” – podkreślił Mnuchin.
Pompeo dodał, że „irański reżim ma do wyboru - albo zamieni o 180 stopni swój obecny, bezprawny kurs działania i zacznie się zachowywać jak normalne państwo, albo będzie miał do czynienia z rozpadem swojej gospodarki”.
Sekretarz stanu poinformował, że władze amerykańskie czasowo - na sześć miesięcy - zwolniły z zakazu importu irańskiej ropy naftowej osiem krajów: Chiny, Turcję, Koreę Południową, Indie, Włochy, Grecję, Japonię i Tajwan, pod warunkiem, że kraje te będą prowadziły działania zmierzające do całkowitej rezygnacji z zakupów irańskiej ropy naftowej.
Ok. dwóch trzecich irańskich podmiotów, które znajdują się na obecnej, rozszerzonej liście osób prawnych i osób fizycznych objętych amerykańskimi sankcjami, zostało na niej umieszczonych w czasie prezydentury Baracka Obamy.
Obama zniósł te sankcje po podpisaniu przez Iran w lipcu 2015 roku międzynarodowego porozumienia nuklearnego.
W zamian za rezygnację Iranu z dalszych prac nad bronią nuklearną i zgodę na przeprowadzanie międzynarodowych inspekcji irańskich urządzeń nuklearnych Rada Bezpieczeństwa zgodziła się na zniesienie sankcji wobec Iranu, co pozwoliło władzom w Teheranie na uzyskanie dostępu do miliardów dolarów „zamrożonych” na kontach bankowych poza granicami kraju.
Trump mimo apeli przywódców europejskich państw sojuszniczych, w tym prezydenta Francji Emmanuela Macrona, i wizyt szefowej unijnej dyplomacji Federiki Mogherini w Waszyngtonie zerwał to porozumienie 8 maja br., uznając je za „fundamentalnie wadliwe”.
Oznajmiając swoją decyzję w tej sprawie, Trump powiedział, że było to jednostronne porozumienie, które „nigdy nie powinno być zawarte”. Mówił wtedy, że to porozumienie „nie przyniosło uspokojenia, nie zaowocowało pokojem i nigdy nie doprowadzi do pokoju”.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych