pc
Sytuacja na wschodniej flance NATO i modernizacja przemysłów zbrojeniowych Polski i Australii - były tematami poniedziałkowego spotkania szefa MON Antoniego Macierewicza z ministrem ds. przemysłu obronnego Australii Christopherem Pyne’em.
Politycy spotkali się z poniedziałek w Warszawie, następnie wystąpili na wspólnej konferencji prasowej.
Szef MON poinformował po spotkaniu, że jego rozmowa z Pyne'em "była długa, pełna wzajemnych opinii i diagnoz związanych z obecną sytuacją polityczną m.in. na wschodniej flance NATO". "Mamy świadomość, że świat tak pełen niebezpieczeństw i zagrożeń wymaga współdziałania państw demokratycznych, państw wolnego świata" - powiedział.
Macierewicz podkreślił, że z Australią "wiążą nas nie tylko tradycje wspólnej walki, naszych żołnierzy w trakcie drugiej wojny światowej, ale i wspólne doświadczenia z walki z terroryzmem w Afganistanie, Iraku, a także obecnie przeciw tzw. Państwu Islamskiemu".
"Jesteśmy członkami koalicji antyterrorystycznej, razem, oba państwa, ale także łączą nas także potencjalne wspólne interesy naszych przemysłów obronnych. W kwestii okrętów podwodnych mamy wspólne interesy i wspólne punkty widzenia na temat wzmacniania naszego potencjału" - zaznaczył szef MON.
Podkreślił, że mimo różnic, jakie są pomiędzy Polską i Australią w związku z sytuacją geopolityczną, oba te kraje "stoją wobec konieczności" nabycia okrętów podwodnych. "I z pewnością wymiana informacji w tym zakresie, ale i innych aspektów przemysłu obronnego, doprowadzi nas do zacieśnienia naszej współpracy w przyszłości" - zaznaczył szef MON.
Pyne podkreślił, że rozmowy dotyczyły przede wszystkim sytuacji geopolitycznej Polski i Australii, i zwiększenie możliwości systemów obronnych obu krajów. "Oba nasze kraje zwiększają na niespotykaną skalę swoje możliwości obronne, zarówno Australia jak i Polska" - zaznaczył australijski polityk.
Przed spotkaniem Macierewicz powiedział dziennikarzom, że rozmowy z Pyne'em wiążą się też z planami modernizacji polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON na polski wybór okrętów podwodnych mogą wpłynąć doświadczenia Australii, która zdecydowała się na zakup 12 francuskich konwencjonalnych okrętów podwodnych.
Pytany o ewentualność sprowadzenia australijskich fregat typu Adelaide, szef MON ocenił, że pojawiające się w tej sprawie od wiosny sygnały mogły być "wrzutką medialna, polityczną, a może po prostu biznesowa". Zastrzegł, że przyszłe rozmowy przedstawicieli WP w tej sprawie w Australii nie są przesądzone i zależą od wyników poniedziałkowej wizyty.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi