pc
Sytuacja na wschodniej flance NATO i modernizacja przemysłów zbrojeniowych Polski i Australii - były tematami poniedziałkowego spotkania szefa MON Antoniego Macierewicza z ministrem ds. przemysłu obronnego Australii Christopherem Pyne’em.
Politycy spotkali się z poniedziałek w Warszawie, następnie wystąpili na wspólnej konferencji prasowej.
Szef MON poinformował po spotkaniu, że jego rozmowa z Pyne'em "była długa, pełna wzajemnych opinii i diagnoz związanych z obecną sytuacją polityczną m.in. na wschodniej flance NATO". "Mamy świadomość, że świat tak pełen niebezpieczeństw i zagrożeń wymaga współdziałania państw demokratycznych, państw wolnego świata" - powiedział.
Macierewicz podkreślił, że z Australią "wiążą nas nie tylko tradycje wspólnej walki, naszych żołnierzy w trakcie drugiej wojny światowej, ale i wspólne doświadczenia z walki z terroryzmem w Afganistanie, Iraku, a także obecnie przeciw tzw. Państwu Islamskiemu".
"Jesteśmy członkami koalicji antyterrorystycznej, razem, oba państwa, ale także łączą nas także potencjalne wspólne interesy naszych przemysłów obronnych. W kwestii okrętów podwodnych mamy wspólne interesy i wspólne punkty widzenia na temat wzmacniania naszego potencjału" - zaznaczył szef MON.
Podkreślił, że mimo różnic, jakie są pomiędzy Polską i Australią w związku z sytuacją geopolityczną, oba te kraje "stoją wobec konieczności" nabycia okrętów podwodnych. "I z pewnością wymiana informacji w tym zakresie, ale i innych aspektów przemysłu obronnego, doprowadzi nas do zacieśnienia naszej współpracy w przyszłości" - zaznaczył szef MON.
Pyne podkreślił, że rozmowy dotyczyły przede wszystkim sytuacji geopolitycznej Polski i Australii, i zwiększenie możliwości systemów obronnych obu krajów. "Oba nasze kraje zwiększają na niespotykaną skalę swoje możliwości obronne, zarówno Australia jak i Polska" - zaznaczył australijski polityk.
Przed spotkaniem Macierewicz powiedział dziennikarzom, że rozmowy z Pyne'em wiążą się też z planami modernizacji polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON na polski wybór okrętów podwodnych mogą wpłynąć doświadczenia Australii, która zdecydowała się na zakup 12 francuskich konwencjonalnych okrętów podwodnych.
Pytany o ewentualność sprowadzenia australijskich fregat typu Adelaide, szef MON ocenił, że pojawiające się w tej sprawie od wiosny sygnały mogły być "wrzutką medialna, polityczną, a może po prostu biznesowa". Zastrzegł, że przyszłe rozmowy przedstawicieli WP w tej sprawie w Australii nie są przesądzone i zależą od wyników poniedziałkowej wizyty.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych