• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Reformy systemu podatkowego w Chinach – znaczenie dla globalnej żeglugi. cz. 1

08.03.2015 17:51 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Reformy systemu podatkowego w Chinach – znaczenie dla globalnej żeglugi. cz. 1

Partnerzy portalu

Reformy systemu podatkowego w Chinach – znaczenie dla globalnej żeglugi. cz. 1 - GospodarkaMorska.pl

Prowadzenie działalności żeglugowej, ze względu na międzynarodowy charakter, związane jest z koniecznością przestrzegania przepisów obowiązujących w różnych jurysdykcjach. Dotyczy to także przepisów podatkowych, które w ostatnich latach coraz bardziej zaczynają dotykać sfery działalności międzynarodowej. Wśród wielu państw wprowadzających nowe zasady opodatkowania są Chiny.

W publikacjach chcielibyśmy zwrócić uwagę na wybrane regulacje mające wpływ na działalność żeglugową armatorów mających styczność z tym obszarem prawnym.

Nowy „shipping tax”

Wprowadzony 1 sierpnia 2014 r. poprzez Announcement of the State Administration of Taxation on Promulgating the Interim Measures for the Tax Administration of Non-resident Enterprises Operating International Transportation Business podatek jest w rzeczywistości rozszerzeniem zakresu podmiotowego chińskiego podatku dochodowego o przedsiębiorców nie posiadających statusu rezydenta w Chinach. Na podstawie tej regulacji opodatkowaniu podlegają dochody z transportu międzynarodowego takie jak fracht czy „hire” z tytułu „voyage charter” czy „time charter”, w przypadku transportu międzynarodowego towarów lub osób do lub z portów położonych na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej. Opodatkowaniu nie podlegają dochody pasywne, takie jak „hire” z tytułu „bareboat charter”, choć na podstawie już obowiązujących regulacji są one opodatkowane podatkiem u źródła.

Zgodnie z nowymi przepisami na podatnikach ciąży obowiązek rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych w celu obliczania dochodu do opodatkowania, jednak w przypadku trudności z jego obliczeniem organy podatkowe będą obliczać należny podatek mnożąc kwotę otrzymanego frachtu/”hire” przez szacunkową marżę (zazwyczaj między 10% a 30%) oraz przez stawkę podatku (między 20% a 25%).
Na nie-rezydentach objętych nową regulacją ciążą obowiązki dokumentacyjne. W ciągu 30 dni od zawarcia kontraktu, z którego wynika wykonywanie międzynarodowej działalności transportowej powinni oni samodzielnie, lub przez wybranego agenta dostarczyć do chińskich organów podatkowych przewidziane przepisami dokumenty.

Podatku można uniknąć dzięki wykorzystaniu postanowień międzynarodowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania między Chinami a państwem, w którym znajduje się miejsce rzeczywistego zarządu przedsiębiorcy, którego działalność wchodzi w zakres nowych przepisów. W tym celu wymagane jest dostarczenie do chińskich organów podatkowych szeregu dokumentów potwierdzających możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Podatek od zysków z pośredniego przeniesienia aktywów

3 lutego 2015 r. Administracja Podatkowa Chińskiej Republiki Ludowej opublikowała dokument pod nazwą Announcement of SAT Concerning Several Matters Relating to Corporate Income Tax on Indirect Transfer of Properties by Non-tax Resident Enterprises, Announcement [2015] No. 7 wprowadzający zmiany w zakresie zastosowania chińskiego podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do pośrednich transferów własności przez przedsiębiorstwa nie będące chińskimi rezydentami.

Na podstawie chińskich przepisów, nie-rezydenci podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych z tytułu zysków z bezpośredniego transferu niektórych aktywów w chinach, takich jak majątek ruchomy stanowiący własność chińskiego zakładu, nieruchomości położone w chinach, czy też udziały w spółkach chińskich. Zgodnie z nowymi regulacjami, pośredni transfer powyższych aktywów (poprzez wykorzystanie innych spółek nie-rezydentów), mający na celu ominięcie przepisów o CIT przy pomocy porozumień, które nie znajdują racjonalnego uzasadnienia biznesowego, będzie uznany za transfer bezpośredni a tym samym będzie podlegał opodatkowaniu. Ocena, czy dana transakcja znajduje racjonalne uzasadnienie biznesowe dokonywana jest na podstawie szeregu czynników określonych w nowej regulacji.

Nie-rezydenci nie zapłacą jednak podatku w sytuacji, w której transfery dotyczyć będą akcji spółek publicznych, notowanych na chińskich giełdach, a także jeżeli międzynarodowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Chinami a państwem siedziby nie-rezydenta stanowi, że zyski te nie podlegają opodatkowaniu w Chinach. Wyjątek przewidziano również w sytuacji, w której pośredni transfer będzie wynikał z restrukturyzacji spółki.

Podsumowanie

Wskazane powyżej regulacje obrazują rosnące zainteresowanie chińskich władz podatkowych przepływami pieniężnymi znajdującymi się dotychczas na marginesie lub poza zakresem zainteresowania. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótki okres obowiązywania nowych regulacji, ich efektywność, rzeczywisty zakres i warunki obowiązywania wobec przedsiębiorców zagranicznych wciąż są w fazie ustalania. Zważywszy jednak na wiele okoliczności, działalność żeglugowa wykonywana na styku jurysdykcji chińskiej lub za pośrednictwem aktywów tam ulokowanych będzie prędzej czy później objęta tymi obciążeniami.

W kolejnej publikacji będziemy chcieli przybliżyć zagadnienie wprowadzenia podatku VAT w Chinach, który zastąpił kilka różnych mechanizmów podatkowych oraz nowe standardy przeciwdziałania unikaniu opodatkowania.


Radca prawny Aleksander Błahy
Aplikant radcowski Paweł Bilicki
„Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego”
w Szczecinie

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.czernis.pl

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.