Paweł Kuś
Pierwszy projekt nowego porozumienia klimatycznego, będący wynikiem 11-dniowych negocjacji w Paryżu, nie zawiera ustaleń odnośnie transportu morskiego. To dobra wiadomość dla armatorów, choć dużo może jeszcze się zmienić w przyszłych dniach.
Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, Paryż 2015 (COP21) to przedsięwzięcie, w którym biorą udział delegaci z 195 krajów, by decydować o przyszłej globalnej polityce klimatycznej, wycelowanej w walkę z globalnym ociepleniem.
Brak regulacji dotyczących transportu morskiego cieszy przedstawicieli Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz International Chamber of Shipping reprezentującej armatorów. Obie organizacje popierają ideę walki ze zmianami klimatycznymi, ale chcą, aby o ewentualnych regulacjach decydowało samo IMO.
- Nowe przepisy IMO zapewnią, że każdy statek zbudowany po 2025 roku będzie o 30 proc. bardziej wydajny niż te pływające dziś. Gdy dołączymy do tego stały rozwój nowej technologie, globalny fracht powinien obniżyć emisję dwutlenku węgla o połowę do 2050 roku – komentuje Peter Hinchliffe, sekretarz generalny ICS, również obecny na COP21.
W Paryżu Hinchliffe argumentował, że transport morski i tak już zmniejszył emisję CO2 o 10 proc. od 2007 roku, a jego udział w światowej produkcji dwutlenku węgla to zaledwie 2,2 proc. Dlatego jego zdaniem fracht morski powinien być dalej regulowany tylko przez IMO.
Z tą opinią nie zgadza się część organizacji ekologicznych, w tym Seas and Risk orazTransport & Environment (T&E). Ich zdaniem w pakiecie klimatycznym musi znaleźć się wzmianka o transporcie morskim.
- Odrzucenie z porozumienia międzynarodowego lotnictwa oraz przewozu morskiego uczyni walkę z globalnym ociepleniem niemożliwą. Jeżeli ten projekt ma być poważny i ambitny, musi w nim się znaleźć miejsce na te dwa sektory – argumentuje Andrew Murphy z T&E.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych