pc
Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Międzynarodowego Przedsiębiorstwa Rurociągowego (MPR) "Sarmatia" podwyższyło kapitał zakładowy spółki do blisko 25,5 mln zł. Jest to związane z przygotowaniem projektu budowy ropociągu Brody–Adamowo z Ukrainy do Polski.
Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników zatwierdziło także sprawozdanie finansowe MPR "Sarmatia" za 2016 r., podjęło uchwałę o pokryciu strat powstałych w roku ubiegłym oraz uchwałę o kontynuacji dalszej działalności spółki.
W przypadku kapitału zakładowego MPR "Sarmatia", jak poinformowała spółka, zdecydowano o jego podwyższeniu o 1 mln 773 tys. zł do 25 mln 482 tys. 500 zł poprzez ustanowienie 3546 nowych udziałów o wartości po 500 zł każdy.
"Środki z podwyższenia kapitału zakładowego spółki zostaną wykorzystane na realizację zadań związanych z przygotowaniem projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo, będącego częścią Euro-Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej" – zaznaczyło MPR "Sarmatia".
Jak podała spółka, Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników udzieliło ponadto absolutorium jej zarządowi z wykonania obowiązków w 2016 r.
MPR "Sarmatia" powstało w 2004 r. jako podmiot powołany przez ówczesne Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” (obecnie PERN) oraz Ukrtransnaftę, czyli spółki zarządzające siecią magistrali surowcowych w Polsce i na Ukrainie.
Jako cel działalności MPR "Sarmatia" wyznaczono wtedy realizację projektu przedłużenia rewersyjnego rurociągu naftowego Odessa-Brody na Ukrainie do Adamowa w Polsce. Budowa magistrali miała zapewnić dywersyfikację dostaw surowca do Polski, a także dalej, do Europy Zachodniej.
W 2007 r. udziałowcami MPR "Sarmatia" zostały kolejne podmioty: z Azerbejdżanu - State Oil Company of Azerbeaijan Republic (SOCAR), z Gruzji - Georgian Oil and Gas Corporation (GOGC) oraz z Litwy - Klaipedos Nafta.
W 2011 r. ukraińska magistrala Odessa-Brody, która wcześniej realizowała dostawy ropy naftowej na wschód z Brodów do Odessy, zaczęła tłoczyć surowiec w kierunku zachodnim, na Białoruś do rafinerii w Mozyrzu.
Projekt połączenia rurociągiem naftowym Brodów na Ukrainie z Adamowem, a także dalej z Płockiem oraz z Gdańskiem, zakładał wcześniej budowę magistrali do końca 2015 r. Realizacja inwestycji miała umożliwić od 2016 r. transport w ciągu roku do 10 mln ton ropy z Azerbejdżanu. Całkowitą wartość projektu szacowano wcześniej na 2 mld zł.
W 2015 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników MPR "Sarmatia" zdecydowało o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki do kwoty 23,7 mln zł, czyli o ponad 3,6 mln zł. Wówczas także informowano, że środki z podwyższenia kapitału zakładowego zostaną wykorzystane na realizację zadań związanych z przygotowaniem projektu budowy rurociągu naftowego Brody-Adamowo.
W 2016 r. Rada Ministrów Wspólnoty Energetycznej spośród przedsięwzięć istotnych dla rozwoju infrastruktury przesyłowej ropy naftowej wybrała jeden projekt - właśnie budowy magistrali z Brodów na Ukrainie do Adamowa w Polsce
Traktat o Wspólnocie Energetycznej z 2006 r. objął państwa UE i 6 krajów na Bałkanach, m.in. Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Serbię i Czarnogórę. W latach 2010-11 do Wspólnoty Energetycznej przystąpiły Mołdawia oraz Ukraina. Jej celem jest m.in. stworzenie uregulowań prawnych dla inwestycji, w tym transgranicznych, umożliwiających stabilne dostawy energii.
Według MPR "Sarmatia", w ostatnim czasie rady gminy Leśniowice, Łomazy i Siennica Różana (Lubelskie) oraz Mielnik (Podlaskie) uchwaliły miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, których celem jest dopuszczenie na ich terenie lokalizacji dalekosiężnego rurociągu Brody-Adamowo i dalej do Płocka.
W Adamowie przy granicy z Białorusią znajduje się baza magazynowa PERN, gdzie trafia ropa naftowa dostarczana z Rosji, transportowana następnie do rafinerii polskich - PKN Orlen i Lotos, a także do rafinerii w Niemczech - PCK Schwedt i Mider Spergau.
Z danych MPR "Sarmatia" wynika, że PERN i Ukrtransnafta mają tam po 28,79 proc. udziałów, SOCAR - 25,32 proc, GOGC - 16,09, a Klaipedos nafta - 1 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych