Na 3,6 mld zł oszacowano koszt działań, które mają poprawić stan wód w regionie wodnym Dolnej Wisły – poinformował w Gdańsku Witold Sumisławski, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Ponad 175 mln zł z tej sumy ma pochłonąć poprawa stanu wód przejściowych i przybrzeżnych. Natomiast działania związane z minimalizowaniem ryzyka powodziowego oszacowano na kwotę ok. 1,1 mld zł.
Wszystkie przedsięwzięcia poprawiające stan wód ujęto w aktualizacji Programu wodno-środowiskowego kraju (aPWŚK) na lata 2016-2021. Znalazły się wśród nich budowa i modernizacja oczyszczalni ścieków i kanalizacji w aglomeracji Gdańsk oraz wyposażanie budowli piętrzących w urządzenia umożliwiające migrację ryb m.in. w ramach projektu „Rewitalizacja Brdy skanalizowanej wraz z przebudową obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego”. Ponadto zaplanowano działania, które mają na celu poprawę stanu wód przejściowych i przybrzeżnych. Ich koszt oszacowano na 175 mln zł. Aż 139 mln zł wydane będzie na renaturyzację dna i brzegu morskiego.
To nie wszystkie zamierzenia w gospodarce wodnej. Zgodnie z zapisami aktualizowanych planów gospodarowania wodami (aPGW) w latach 2016-2021 w regionie Dolnej Wisły ma być podjętych w sumie 57 inwestycji szacowanych na blisko 18,5 mld zł. Prezes Sumisławski zapowiedział m.in. zakończenie w czerwcu rewitalizacji Kanału Elbląskiego (umożliwi to żeglugę na całej jego długości), a do końca roku I etapu „Programu Żuławskiego–2030” obejmującego najważniejsze inwestycje przeciwpowodziowe w regionie.
– Tempo inwestycji w regionie wodnym Dolnej Wisły nie zwalnia. Wśród największych planowanych przedsięwzięć jest przebudowa wejścia do portu w Elblągu. Celem większości inwestycji jest ochrona przeciwpowodziowa, niezbędna ze względu na bezpieczeństwo obywateli i interes gospodarczy – powiedział Prezes KZGW, Witold Sumisławski.
W gdańskiej konferencji dotyczącej projektów aktualizacji Planów Gospodarowania Wodami, aktualizacji Programu wodno-środowiskowego kraju oraz Planu Zarządzania Ryzykiem Powodziowym (PZRP) dla regionu wodnego Dolnej Wisły, uczestniczyło ponad 150 ekspertów, w tym: przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych. To kolejne tak duże spotkanie w półrocznym cyklu ogólnopolskich konsultacji społecznych aPGW – strategicznego dokumentu w gospodarce wodnej, mającego zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną1 służyć poprawie stanu wód oraz PZRP – dokumentu strategicznego w ochronie przeciwpowodziowej w Polsce, służącego zgodnie z Dyrektywą Powodziową2 minimalizowaniu ryzyka powodziowego.
Projekt aPGW dostępny jest m.in. na stronach internetowych: ww.apgw.kzgw.gov.pl i www.kzgw.gov.pl oraz na stronach poszczególnych regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Swoją opinię każdy może przedstawić ustnie, pisemnie lub poprzez wypełnienie internetowej ankiety na stronie www.konsultacjedlawody.pl. Projekty PZRP zostały opublikowane na stronie www.powodz.gov.pl.
Opinie i wnioski instytucji oraz osób prywatnych do projektów dokumentów będą zbierane do 22 czerwca 2015 r. Wszystkie zgłoszone uwagi będą przeanalizowane i rozpatrzone, a ostateczne wersje planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy i regionów wodnych zostaną zatwierdzone przez rząd.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych