pc
Tempo wzrostu polskich obrotów towarowych znowu pozytywnie zaskoczyło - wskazała w komentarzu do danych GUS szefowa MPiT Jadwiga Emilewicz. Oceniła, że dobry wynik naszego eksportu to m.in. efekt osłabienia popytu poza strefą euro oraz popytu wewnętrznego w Eurolandzie.
Jak podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny, deficyt w obrotach towarowych handlu zagranicznego w okresie styczeń-kwiecień 2019 r. wyniósł 0,2 mld euro.
"Tempo wzrostu polskich obrotów towarowych znowu pozytywnie zaskoczyło" - podkreśliła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Jak wskazała, w okresie styczeń-kwiecień br., w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r., polski eksport towarów zwiększył się o 4,7 proc. (tj. o blisko 3,4 mld euro), do 75,6 mld euro, a import o 2,9 proc. (tj. o 2,1 mld euro), osiągając 75,8 mld euro.
Szefowa MPiT zaznaczyła, że notowane w pierwszych czterech miesiącach br. szybsze tempo wzrostu eksportu towarów niż ich importu, pozwoliło na ok. 8,5-krotną redukcje deficytu obrotów towarowych, do ok. 167 mln euro.
"Tak dobry wynik naszego eksportu udało się osiągnąć pomimo spowolnienia w europejskim przemyśle. Jest to również pokłosie osłabienia popytu poza strefą euro (w tym m.in. w Chinach), a także popytu wewnętrznego w samym Eurolandzie" - oceniła Emilewicz.
Szefowa MPiT zwróciła uwagę, że wśród kierunków, które napędzają nasz eksport znajdują się rynki, które obecnie stanowią raczej słabsze ogniwa UE, tj. Francja (wzrost o 6,2 proc.), Wielka Brytania (wzrost o 5,6 proc.), jak również rynki z Europy Środkowo-Wschodniej, np. Węgry (wzrost o 11,5 proc.) i Słowacja (10,4 proc.).
"Równolegle polscy eksporterzy umacniają swoją pozycję na odległych geograficznie wysokorozwiniętych rynkach, takich jak USA, Kanada czy Japonia, na których widać ostatnio dynamiczne wzrosty sprzedaży (odpowiednio o ok. 14,5 proc., 22 proc. i 32 proc. w okresie styczeń-kwiecień 2019 r.). Można to - przynajmniej do pewnego stopnia - tłumaczyć coraz większą konkurencyjnością jakościowo-cenową naszych przedsiębiorstw, a w odniesieniu do Wielkiej Brytanii dodatkowo przygotowywaniem się na ewentualny brexit" - podsumowała Emilewicz.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych