pc
Marszałek Senatu RP Stanisław Karczewski i przewodniczący wyższej izby białoruskiego parlamentu, Rady Republiki, Michaił Miasnikowicz wzięli w piątek udział w Mińsku w otwarciu polsko-białoruskiego forum gospodarczego Dobrosąsiedztwo.
„Dla Białorusi Polska jest ważnym partnerem w Unii Europejskiej” – podkreślił Miasnikowicz, otwierając imprezę.
„Chciałbym wyrazić wielką radość z toczącego się dialogu politycznego z Białorusią” – mówił marszałek Karczewski. Podkreślił, że „rozmowa i decyzje polityczne są ważne, ponieważ stanowią one background dla rozmowy o gospodarce, handlu, inwestycjach”.
„Bardzo nam zależy, by współpraca z Białorusią rozwijała się” – dodał.
„Bardzo dużo nas łączy. Dzieli nas granica, ale chcemy, by ona również nas łączyła i to jest zadanie dla nas, polityków” – powiedział Karczewski.
Przewodniczący wyższych izb parlamentów Polski i Białorusi wskazywali, że wśród najważniejszych tematów rozmów dwustronnych są współpraca transgraniczna, w tym rozwój infrastruktury granicznej, rozwój handlu i inwestycji, współpraca w dziedzinie innowacji, a także współpraca naukowa. Obaj politycy podkreślali ważną rolę kontaktów międzyludzkich oraz młodzieży we współpracy obu krajów.
Karczewski i Miasnikowicz mówili również, że podczas rozmów w Grodnie w czwartek omawiane były projekty współpracy na lata 2021-27.
Krzysztof Senger, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, mówił o rosnącym zainteresowaniu polskiego biznesu Białorusią, a także o planowanych działaniach w ramach wsparcia i promocji polskich inwestycji.
W ramach forum PAiH podpisze porozumienie o współpracy z Białoruską Izbą Przemysłowo-Handlową. „Potrzebujemy rzetelnych partnerów, którzy będą ułatwiać nam tę współpracę” – powiedział Senger.
W spotkaniu uczestniczyli polscy wiceministrowie: Tadeusz Romańczuk z resortu rolnictwa i rozwoju wsi oraz Tadeusz Kościński z ministerstwa przedsiębiorczości i technologii.
Wiceminister Romańczuk zapewniał, że Polska jest zainteresowana rynkiem białoruskim, a resort rolnictwa i podlegające mu instytucje będą wspierać polskich rolników, chętnych do działalności w tym kraju.
„Z uwagą obserwujemy rozwój gospodarczy Białorusi jako naszego ważnego partnera handlowego i inwestycyjnego” – mówił Kościński.
„Aktualny poziom wymiany handlowej oceniamy jako dobry, ale widzimy duży potencjał dla jego wzrostu, zwłaszcza polskiego eksportu na Białoruś” – dodał.
Kościński wskazał, że w 2018 r. poziom wymiany handlowej osiągnął wskaźnik z poziomu rekordowego roku 2013 i wyniósł ok. 3,2 mld dol. „Naszym celem jest, by polski eksport przekroczył poziom z 2013 r., tj. ponad 2,4 mld dol. W 2018 r. wartość eksportu to było 1,7 mld dol.” – powiedział wiceminister.
„Silna i niepodległa Polska z rosnącą gospodarką i aktywną postawą w UE to dla Białorusi nie po prostu jeden z kluczowych partnerów, bliski i wypłacalny rynek. To także swojego rodzaju gwarant naszej gospodarczej stabilności i politycznej niepodległości" – ocenił Uładzimir Kałtowicz, współprzewodniczący polsko-białoruskiej komisji ds. współpracy gospodarczej i minister ds. regulacji antymonopolowych.
Według organizatorów w XXII Polsko-Białoruskim Forum Gospodarczym Dobrosąsiedztwo bierze udział ok. 400 osób.
Marszałek Karczewski powiedział dziennikarzom, że zaprosił Michaiła Miasnikowicza do odwiedzenia Lublina.
Udziałem w Forum marszałek Karczewski zakończył dwudniową wizytę na Białorusi. W czwartek w Grodnie odbyły się rozmowy polsko-białoruskie, a także odsłonięcie tablicy pamiątkowej Czesława Niemena. Marszałek Karczewski spotkał się również z grodzieńskimi Polakami.
W piątek rano kierowana przez niego delegacja złożyła wieńce w Kuropatach, miejscu zbrodni stalinowskich, gdzie w masowych dołach śmierci spoczywają ofiary represji, w tym wielu Polaków.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi