JK
Sąd Najwyższy Hiszpanii skazał kapitana greckiego tankowca Prestige, który zatonął w pobliżu północno-zachodniego wybrzeża Hiszpanii w 2002 roku, na dwa lata więzienia. W wyniku wypadku na obszarze tysiąca kilometrów doszło do wycieku paliwa. Statek wiózł 81 tysięcy ton dwóch odmian paliwa ciężkiego. To była jedna z najgorszych katastrof ekologicznych w historii, skażeniu uległy nadmorskie obszary Francji oraz atlantyckie wybrzeża Hiszpanii.
Kapitan Apostolos Mangouras został skazany za lekkomyślność, która doprowadziła do katastrofy ekologicznej. To drugi wyrok w tej sprawie. Na pierwszej rozprawie prokurator domagał się kary od 5 do 12 lat więzienia i ponad 4 mln euro odszkodowania od kapitana. Sędzia jednak odrzucił te żądania. Ukarał go jedynie dziewięcioma miesiącami więzienia w zawieszeniu za prowadzenie jednostki w złym stanie technicznym. Sędzia oświadczył, że nie można wymierzyć kary za tragedię, ponieważ "była ona splotem okoliczności, których przyczyn nie da się ustalić”.
We wtorkowym (26.01) orzeczeniu podano, że kapitan wypłynął w morze z pełną świadomością osłabionej konstrukcji jednostki (26-letni kadłub był wysłużony) z przeciążonym ładunkiem. W zbiornikach znajdowało się około 2000 litrów oleju za dużo.
Przypomnijmy, że zatonięcie tankowca spowodowało wyciek 81 000 ton paliwa wzdłuż wybrzeża Galicji. Do wypadku doszło z powodu złych warunków pogodowych, podczas sztormu doszło do uszkodzenia jednego ze zbiorników paliwa. Statek dryfował kilka dni ze względu na postawę władz portowych Hiszpanii, Portugalii i Francji, które nie chciały przyjąć jednostki w żadnym ze swoich portów. Obawiały się wystąpienia katastrofy u wybrzeży ich kraju.
W efekcie tankowiec przełamał się na dwie części i zatonął około 250 mil od wybrzeża, powodując katastrofę ekologiczną.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych