PMK
Bahri, krajowa firma żeglugowa Arabii Saudyjskiej, wstępnie wynajęła aż 14 super-tankowców do wysyłki ropy naftowej do klientów na całym świecie. To odpowiedź na zapowiedź kraju o zwiększeniu wydobycia ropy naftowej.
Gwałtowny wzrost rezerwacji przez Bahri doprowadził do podwojenia stawek czarterowych bardzo dużych przewoźników ropy naftowej (VLCC). Poza nowymi czarterami Bahri posiada własną flotę 42 VLCC, których używa głównie do wysyłania saudyjskiej ropy do klientów na całym świecie.
Stawki tankowców VLCC wzdłuż szlaku Zatoki Bliskiego Wschodu do Chin wzrosły ponad dwukrotnie do ponad 100 000 USD dziennie w środę, z około 30 000 do 40 000 USD dziennie w poniedziałek.
Państwowy gigant naftowy Arabii Saudyjskiej, Aramco, powiedział we wtorek, że zwiększy dostawy ropy do rekordowego poziomu 12,3 miliona baryłek dziennie (bpd) w kwietniu, czyli o 300 000 bpd powyżej swoich maksymalnych mocy produkcyjnych.
W piątek Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i jej sojusznicy, w tym Rosja - wspólnie zwani OPEC + - nie osiągnęli porozumienia w sprawie głębszych cięć produkcji w celu wsparcia cen dotkniętych wybuchem koronawirusa.
W lutym stawki frachtowe spadły prawie o połowę, gdy rozprzestrzeniający się koronawirus uderzył w popyt na ropę naftową w Chinach, głównym importerze na świecie. W miarę wzrostu stawek tankowców perspektywy magazynowania nadpodaży ropy na morzu również szybko stają się nieopłacalne.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie