pc
W Gdańsku w dniach 26-28 czerwca gościć będą uczestnicy seminarium międzynarodowego projektu JOHANN, zmierzającego do aktywizacji portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych. Temu właśnie celowi podporządkowane będzie czerwcowe seminarium, jego elementem będzie rekonesansowe zawinięcie do Gdańska statku wycieczkowego „Serenissima” w dniu 28 czerwca.
JOHANN to międzynarodowy projekt w którym jednym z partnerów jest Uniwersytet Morski w Gdyni, realizowany w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. Jest ukierunkowany na rozwój segmentu usług turystycznych z wykorzystaniem małych statków wycieczkowych, połączony z dostosowaniem małych portów Południowego Bałtyku, uczestniczących w projekcie, do przyjmowania turystów podróżujących tego typu jednostkami.
Liderem projektu jest miasto Rostock, a pozostałymi partnerami: niemieckie miasta Wismar i Stralsund, szwedzkie - Karlskrona i Kalmar, Korporacja Rozwoju Regionalnego Przedpomorza (Economic Development Corporation Vorpommern, Niemcy) oraz firma Media Dizajn ze Szczecina.
W Uniwersytecie Morskim kierownikiem projektu jest prorektor ds. morskich dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki. Jednym z zadań uczelni w projekcie było przeprowadzenie studialnej podróży pilotażowej na statku „Horyzont II” oraz opracowanie zasad eksploatacji i optymalnego zarządzania portami w kontekście obsługi ruchu turystycznego z wykorzystaniem niewielkich statków wycieczkowych przede wszystkim pod kątem problemów żeglugowych (Cruise Port Management – Water Side).
W sierpniu 2018 odbyła się okrężna podróż pilotażowa statku szkoleniowo-badawczego UMG „Horyzont II” na trasie: Gdynia, Wismar, Rostock, Stralsund, Sassnitz, Szczecin, Karlskrona, Kalmar, Gdynia. W Kopenhadze zaprezentowano m.in. wnioski podsumowujące ten rejs. Dyskutowano poszerzenie projektu o kolejne niewielkie porty Bałtyku. Na tej liście mógłby także znaleźć się Elbląg, po budowie i uruchomieniu kanału przez Mierzeję Wiślaną.
Podczas podróży uczestnicy rejsu – studenci i pracownicy UMG oraz specjaliści reprezentujący wszystkie porty partnerskie dokonywali analizy SWOT odwiedzanych miejsc, dzięki czemu powstaną strategie rozwoju dla każdego z nich. Badali i analizowali głównie problemy nautyczne – m.in. warunki manewrowe, wchodzenia/wychodzenia z portu, nabrzeża, głębokości, wymagania dla ruchu i postoju statków.
Analizom poddawano atrakcyjność turystyczną zarówno miejsca postoju statków, jak i atuty całej miejscowości. Miasta na trasie, chcąc zaprezentować się jak najlepiej, poza spotkaniami z władzami portów i miast, przygotowały również dla uczestników podróży wycieczki po najciekawszych miejscach w okolicy. Podczas podróży uczestnicy w prezentacjach i panelach dyskusyjnych dzielili się doświadczeniami, analizowali zgromadzony materiał, formułowali wnioski. Projekt rozpisany jest na lata 2016-2019).
Uniwersytet Morski w Gdyni realizuje dwa podstawowe zagadnienia: wariantową analizę porównawczą rejsów turystycznych małych wycieczkowców oraz stworzenie profesjonalnego, od strony nautycznej i żeglugowej, przewodnika po portach objętych projektem. Ze strony uczelni kierownikiem projektu jest prorektor ds. morskich dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki. Uczestniczą w nim pracownicy naukowi i studenci Wydziałów Nawigacyjnego oraz Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa UMG.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych