• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kuchciński: via Carpatia ma służyć rozwojowi naszej części Europy

ew

17.04.2019 09:38 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kuchciński: via Carpatia ma służyć rozwojowi naszej części Europy

Partnerzy portalu

Kuchciński: via Carpatia ma służyć rozwojowi naszej części Europy - GospodarkaMorska.pl

Marszałek Sejmu Marek Kuchciński, otwierając w środę w Łańcucie (Podkarpackie) międzynarodową konferencję "Korzyści dla regionów wynikające z wdrażania trasy via Carpatia" powiedział, że ten szlak komunikacyjny "ma służyć naszej części Europy".

W Muzeum-Zamku w Łańcucie przedstawiciele Polski, Węgier, Słowacji, Litwy, Ukrainy, Bułgarii, Chorwacji, Rumunii, Turcji i Białorusi dyskutują na temat tego projektu drogowego. W środę zaplanowano podpisanie wspólnego wniosku w sprawie włączenia korytarza Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T.

"Via Carpatia ma służyć naszej części Europy. A jeżeli nasza część Europy będzie rozwijać się szybko, jeżeli będzie dobrym partnerem dla państw Europy zachodniej, to tym samym umocnimy współpracę w Unii Europejskiej. A to jest jednym z naszych celów" – mówił marszałek Sejmu.

Kuchciński podkreślił, że Polska mocno "sekunduje temu przedsięwzięciu". "Via Carpatia to nie tylko przemieszczanie się ludzi i towarów, ale także rozwój innych obszarach działalności. To wszystko służy podnoszeniu poziomu życia i zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańcom naszych państw" – mówił Kuchciński.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Potem do projektu dołączyły kolejne kraje.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.