• <
bulk_cargo_port_szczecin

Zagrożona pozycja portu w Hamburgu? „Będziemy chcieli przejąć dużą część ładunków przeładowywanych na Bałtyku”

21.04.2016 13:57 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zagrożona pozycja portu w Hamburgu? „Będziemy chcieli przejąć dużą część ładunków przeładowywanych na Bałtyku”

Partnerzy portalu

Zagrożona pozycja portu w Hamburgu? „Będziemy chcieli przejąć dużą część ładunków przeładowywanych na Bałtyku” - GospodarkaMorska.pl

- Port w Gdańsku od dwóch lat notuje rekordowe ilości przeładunków. DCT konkuruje już z portami w Hamburgu czy Rotterdamie. Będziemy chcieli przejąć dużą część ładunków przeładowywanych na Bałtyku - powiedział na antenie Radia Gdańsk wiceprezes DCT, Adam Żołnowski.

Wiceprezes ma ambitne plany w stosunku do terminalu DCT. Opowiadał o nich podczas rozmowy w Radiu Gdańsk. Uważa on, że Port Gdańsk może już z powodzeniem konkurować z Hamburgiem i Rotterdamem. Poadto właśnie trwa budowa drugiego terminalu kontenerowego, który zwiększy możliwości przeładunkowe i uatrakcyjni ofertę portu.

Jednak, jak zauważyli współrozmówcy wiceprezesa, pozycja portu jest w ogromnym stopniu zależna od Rosji.

- Port w Gdańsku jest nastawiony przede wszystkim na rynek rosyjski. Jest od niego zależny, a tam nie dzieje się dobrze. Spadła siła nabywcza Rosji. Ten rynek nie jest stabilny. Nasza pozycja konkurencyjna jest silna i urośnie, ale tylko do pewnego momentu. Hamburg będzie nadal miał przewagę, choćby dlatego, że jest położony centralnie. Ich zapleczem jest cała Europa, naszym zapleczem jest tylko Rosja - tłumaczył Marek Błuś, publicysta morski i kpt. żeglugi wielkiej.

Od idei do miana jednego z najważniejszych terminali kontenerowych na świecie

Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminala kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90-tych XX wieku i była związana z rosnącym potencjałem głębokowodnych szlaków handlowych na Bałtyku. Spółka DCT Gdańsk została wybrana przez Port Gdański do zaprojektowania, zbudowania oraz obsługi nowego, niezależnego głębokowodnego portu kontenerowego, który miał stać się największym obiektem tego rodzaju na Bałtyku.

Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 r. Wielka ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 r. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 r. DCT Gdańsk, jedyny polski terminal głębokowodny, przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 000 TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180% wzrostu w 2010 r., oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

W maju 2011 r. zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15 500 TEU należące do Maersk Line, wówczas największe statki na świecie. Tym samym spółka dołączyła do prestiżowej grupy głębokowodnych portów kontenerowych w Europie Północnej, obsługujących co tydzień ogromne jednostki kontenerowe, oraz jest jedynym takim terminalem zlokalizowanym na wschód od Cieśnin Duńskich.

Od czasu rozpoczęcia działalności terminala do roku 2012 terminal kontenerowy przeładował 2 miliony TEU. Rok 2012 został zamknięty kolejnym rekordem – w ciągu roku  przeładowano około 900 000 TEU.

W 2013 roku terminal kontenerowy przeładował ponad 1 150 tys. TEU. Ten rekordowy wynik na stałe wpisał DCT na mapę najważniejszych terminali kontenerowych na świecie i zapewnił w 2013 r. pozycję największego pod względem przeładunków terminalu kontenerowego na Bałtyku.

Od tego czasu DCT bije kolejne rekordy, jeśli chodzi o liczbę przeładunków oraz wielkości jednostek cumujących przy terminalu.
 

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.