• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Za nami pierwszy dzień Spotkania Ministrów Transportu - Polska liderem porozumienia 16+1 (wideo)

mk

26.10.2017 05:39 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Za nami pierwszy dzień Spotkania Ministrów Transportu - Polska liderem porozumienia 16+1 (wideo)

Partnerzy portalu

Za nami pierwszy dzień Spotkania Ministrów Transportu - Polska liderem porozumienia 16+1 (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Ministrowie transportu Europy Środkowej, Wschodniej i Chin spotkali się w środę w Warszawie na PGE Narodowym aby rozmawiać na temat szeroko rozumianego transportu w ramach porozumienia 16+1. Podczas spotkania zainaugurowany został Sekretariat ds. Morskich „16+1″, funkcjonujący przy MGMiŻŚ. Celem pracy Sekretariatu jest wsparcie współpracy pomiędzy portami morskimi oraz promowanie działań podejmowanych przez te podmioty.

Spotkanie zainaugurował Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Premier Beata Szydło.

- Inauguracja sekretariatu ds. Morskich „16+1” to dla mojego rządu ogromne wyróżnienie. Mamy ogromną satysfakcję, że możemy być gospodarzami tak ważnego wydarzenia odpowiadającego za tak ważne dziedziny gospodarki jak transport i gospodarka morska - powiedziała premier Beata Szydło podczas uroczystego otwarcia spotkania.

- Sekretariat 16+1 w zakresie gospodarki morskiej ma kolosalne znaczenie pod kontem koordynacji pojawiających się projektów i strategii w obszarze naszej szesnastki plus Chiny - stwierdził Marek Gróbarczyk. - Przyjechali tu przedstawiciele wszystkich portów, znaczące firmy Chińskie, potencjalni inwestorzy, przedstawiciele banków, którzy widzą potencjał i bedą analizowali konkretne projekty w ramach nowego Sekretariatu 16+1 - dodał minister Gróbarczyk.

Podczas spotkania obecni byli reprezentanci wszystkich największych portów tj. Ryga, Kłajpeda, Gdańsk, Gdynia, Szczecin/Świnoujście, Bar, Rjeka, Ploce, Zadar, Koper czy Konstancja.

- Polska ma ogromny mankament - brak szlaków tras europejskich. Wcześniej kierowane one były z zachodu na wschód gdzie Polska była krajem tranzytowym. Odwrócenie tego układu czyli budowa multimodalnych szlaków komunikacyjnych z północy na południe jest dla nas ogromną szansą i beneficjentem tych inwestycji bedą na pewno polskie porty - przekonywał minister.

Również przedstawiciele polskich spółek widzą możliwości dalszego rozwoju dzięki budowie szlaków transportowych pomiędzy północną i południową Europą.

- Największym na świecie partnerem handlowym Chin jest Europa. Chcemy żeby nasze porty obsługiwały nie tylko rynek polski ale również nasze bezpośrednie zaplecze czyli Czechy, Słowację, Węgry, północną Ukrainę i Białoruś. Jesteśmy elementem wielkiego łańcucha logistycznego dlatego do rozwoju potrzebne są inwestycje takie jak drogi, kolej. Inwestycje w nasz port się opłacają. Tylko w ubiegłym roku przeładowaliśmy towary o wartości 240 mld złotych z czego do budżetu państwa z tytułu podatków i akcyzy wpłynęło blisko 18 mld złotych - powiedział Łukasz Greinke prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Dzisiejsze spotkanie z pewnością wyznacza ten właściwy kierunek. Teraz jest czas na inwestycję. My musimy dostosować naszą flotę do rosnącego rynku i rozwoju szlaków transportowych między północą a południem Europy - stwierdził Piotr Redmerski prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

- Wymowa dzisiejszego spotkania jest taka, że musimy jak naszybciej realizować nasze plany. Budować Gdynie jako port głębokowodny, budować port zewnętrzny, ponieważ potencjał o którym tu słyszymy z pewnością spowoduje, że Gdynia będzie ważnym partnerem tych działań - powiedział Adam Meller prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- W tak światowym wymiarze szukamy swoich możliwości rozwoju. Dla nas, oprócz realizowanej obecnie inwestycji czyli pogłębienia drogi wodnej do portu Szczecin do głębokości 12,5 metra, najważniejsza jest odrzańska droga wodna. Tam widzimy nasz rozwój, naszą szanse szczególnie w kontekście szlaków transportowych w relacji północ-południe - podsumował prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski.

Współpraca między państwami Europy Środkowo-Wschodniej i Chinami (16+1) została zapoczątkowana w 2012 r. na szczycie w Warszawie. Sekretariat ds. Morskich zrzesza jedenaście państw członkowskich Unii Europejskiej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny. Koordynatorem współpracy jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.