• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Orlenie i Lotosie coraz mniej rosyjskiej ropy

jk

16.11.2017 09:14 Źródło: własne

Partnerzy portalu

W Orlenie i Lotosie coraz mniej rosyjskiej ropy - GospodarkaMorska.pl

Z Nowosyryjska do gdańskiego Naftoportu płynie ropa z Kazachstanu, która zasiali płocki zakład koncernu – poinformował PKN Orlen. Dywersyfikacja dostaw surowca stała się faktem. Nasze spółki paliwowe wzmacniają bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. 

Ropa transportowana jest zbiornikowcem Front Castor, należącym do Frontline Ltd. z Wysp Bahama, pływającym pod banderą Wysp Marshalla. W Gdańsku spodziewana jest na początku grudnia. W październiku do portu w Gdańsku zawinął tankowiec Almi Explorer z blisko 100 tys. ton amerykańskiej ropy naftowej WTI. Był to pierwszy ładunek ropy naftowej, który trafił do Polski ze Stanów Zjednoczonych po zniesieniu przez ten kraj wieloletniego embarga na eksport tego surowca. Ropa trafiła również do Płocka.

Przypomnijmy też, że PKN Orlen podpisał w maju 2016 r. pierwszy w historii spółki kontrakt terminowy z dostawcą z rejonu Zatoki Perskiej, na mocy którego Saudi Aramco, największy światowy producent ropy, dostarcza do rafinerii grupy, przede wszystkim do Płocka, średnio 200 tys. ton surowca miesięcznie. Umowa została niedawno przedłużona na cały 2017 roku.

„Od połowy ubiegłego roku, co miesiąc z portu Sidi Kerir dostarczana jest dla PKN ORLEN ropa Arabian Light w ramach realizacji umowy terminowej zawartej z Saudi Aramco” - poinformowało naszą redakcję biuro prasowe PKN Orlen.

Do Płocka, oprócz ropy pochodzącej z umów długoterminowych z Rosneft Oil Company, Tatneft Europe AG oraz Saudi Arabian Oil Company, trafia surowiec pochodzący z Iranu, Iraku, Azerbejdżanu, Kazachstanu, Nigerii czy Norwegii. 

Z kolei na początku listopada do Naftoportu zawinął kolejny statek z amerykańską ropą, tym razem dla Lotosu. Statek przywiózł 600 000 baryłek ropy naftowej gatunku DSW (Domestic Sweet), która jest przerabiana w gdańskiej rafinerii. Dywersyfikacja dostaw ropy jest priorytetowa dla naszych spółek paliwowych. W ten sposób wzmacniają bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. W ubiegłym roku do gdańskiej rafinerii trafiło 2 mln baryłek (prawie 300 tys. t) irańskiej ropy. Do Naftoportu na mocy porozumienia pomiędzy Grupą Lotos. oraz National Iranian Oil Company (NIOC) przywiozły ją tankowce Atlantas i Calida.

W tym roku Lotos także zamówił ropę z Iranu – tym razem milion baryłek.Obecnie Lotos przerabia ropę głównie z Rosji, choć w I kw. 2017 r. przerób w rafinerii gdańskiej ropy naftowej pochodzącej spoza tego kraju wyniósł  32 proc.  To wzrost o 7 proc. w stosunku do I kw. 2016 r. i zarazem najmniejszy od 1996 r. udział dostaw ropy rosyjskiej w działalności firmy. Lotos pozyskuje ropę również z własnego wydobycia na Bałtyku przez LOTOS Petrobaltic, oraz z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. Z zagranicznych źródeł, oprócz ropy rosyjskiej i irańskiej, rafineria przerabiała też tę z Morza Północnego, Bliskiego Wschodu czy z Kolumbii. Stany Zjednoczone mają być zatem kolejnym kierunkiem dywersyfikacji dostaw.

Front Castor w liczbach

Długość całkowita -  251,84 m
Szerokość - 44,00 m,
Zanurzenie - 14,874 m
Nośność - 109 900 t
GT - 62 849

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.