PMK
Towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL wypuściło swój raport o przyszłości żeglugi Maritime Forecast to 2050. Główny temat raportu to transformacja energetyczna i to, jak ona wpłynie długofalowo na żeglugę.
- Transformacja energetyczna jest nie do zastopowania - powiedział Remi Eriksen, prezes grupy i dyrektor generalny DNV GL. - W ubiegłym roku dodano więcej gigawatów energii odnawialnej niż paliw kopalnych, co znajduje odzwierciedlenie w sytuacji, w której pożyczkodawcy wkładają swoje pieniądze.
Nowa prognoza koncentruje się na wyzwaniach związanych z dekarbonizacją przemysłu okrętowego. Analizuje ostatnie zmiany w działalności przewozowej i zużyciu paliwa, przyszłe zmiany rodzajów i poziomów przewożonych ładunków oraz przyszłe regulacje, paliwa i sterowniki technologiczne.
- Dekarbonizacja będzie jednym z megatrendów, które ukształtują przemysł morski w ciągu następnych dziesięcioleci, szczególnie w świetle nowej strategii gazów cieplarnianych IMO - powiedział Knut Ørbeck-Nilssen, dyrektor generalny DNV GL - Maritime.
- W połączeniu z obecnymi i przyszłymi trendami w technologii i regulacjach oznacza to, że przyszłe decyzje inwestycje powinny być podejmowane pod zupełnie nowym kątem. Dlatego proponujemy podejście ekologiczne, które uwzględnia przyszłe przepisy i wymogi dotyczące emisji CO2 oraz kładzie nacisk na elastyczność, bezpieczeństwo i długoterminową konkurencyjność. Dzięki nowym ramom mamy nadzieję, że pomożemy wzmocnić podejmowanie decyzji dotyczących aktywów.
Z raportu wynika, że inwestowanie w efektywność energetyczną i zmniejszenie użycia ciężkich paliw może zwiększyć konkurencyjność statku w całym okresie jego eksploatacji. Badanie sugeruje również, że właściciele statków o dużej emisji mogą być narażeni na znaczące ryzyko rynkowe w 2030 i 2040 roku.
Prognoza morska przewiduje wzrost o prawie jedną trzecią handlu morskiego mierzonego w tonokilometrach w latach 2016-2030, ale tylko o 5 procent w okresie 2030-2050. Jest to oparte na zaktualizowanym globalnym modelu DNV GL, który został szczegółowo opisany w DNV GL Energy Transition Outlook 2018. Model obejmuje globalne podaż i popyt na energię oraz wykorzystanie i wymianę energii w obrębie dziesięciu regionów świata i pomiędzy nimi.
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni