• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Tak to się robi w Porcie Antwerpia (time-lapse)

14.04.2016 10:46 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Tak to się robi w Porcie Antwerpia (time-lapse) - GospodarkaMorska.pl

3 godziny w 9 minut. Time-lapse z pracy dźwigu Liebherr LHM550 został opublikowany kilka dni temu w sieci.

Na filmie widać eksploatację 94-tonowego dźwigu m.in. załadunek, rozładunek statków, cumowanie, przemieszczanie się dźwigu. I to wszystko dzieje się nie byle gdzie, ale w  jednym z największych portów świata. Dodajmy, że Liebherr LHM550 to naprawdę niezła maszyna. Bezkonkurencyjne podwozie daje urządzeniu LHM 550 wyjątkową mobilność i wspaniałe możliwości manewrowania. Szesnaście niezależnie napędzanych i sterowanych osi umożliwia wykonanie na przykład podczas jazdy żółwia, poziomą jazdę lub obrót wokół własnej osi. To wyjątkowe podwozie wywiera bardzo małe naciski na podłoże, przy czym ilość osi można regulować w zależności od dopuszczalnych obciążeń nabrzeża.

***

Port w Antwerpii i jego zaplecze zajmuje większą powierzchnię niż porty w Rotterdamie, Hamburgu i Amsterdamie razem wzięte. Jest drugim co do wielkości portem europejskim, zajmuje powierzchnię 13 tysięcy ha i zatrudnia prawie 150 tysięcy ludzi, dostarczając Flandrii 9% PKB.

Mało kto wie, że prawie wszystkie banany, które trafiają do Europy, docierają wpierw do portu w Antwerpii. Rocznie wyładowywane jest tu 1,5 mln ton bananów i ok. 2 mln ton innych owoców. Ale Antwerpia nie chce być postrzegana jedynie jako port przeładunkowy i dlatego oferuje coraz więcej operacji związanych z usługami wartości dodanej. Dzięki swojemu położeniu – 80 km w głębi lądu – port posiada znakomitą komunikację żeglugą śródlądową z Holandią, Niemcami, Francją, Szwajcarią.

Rocznie dociera tu ok. 70 tysięcy barek, które dzięki systemowi BTS pozwalają na sprawne załadowywanie i rozładowywanie frachtów. Wybudowany w latach 90-tych kanał Alberta połączył Port Antwerpia z Portem Liege (dł. 130 km) i w związku z tym możliwe jest bezpośrednie przepłynięcie drogami śródlądowymi z Morza Północnego do Morza Czarnego. Ponadto wszystkie terminale w porcie posiadają własne połączenia kolejowe. Każdego dnia dociera tu około 250 pociągów towarowych. Usytuowanie portu sprawia, że jest on z jednej strony bramą do Europy dla firm z Chin i Dalekiego Wschodu, a z drugiej strony dla dużego rynku w krajach Europy Wschodniej. W maju w porcie uruchomiono bezpośrednie połączenie towarowo-kolejowe z Chinami. Badania prowadzone przez Szkołę Zarządzania w Antwerpii pokazują, że w Europie Chińczycy są już właścicielami lub posiadają udziały w blisko 5 tysiącach firm.

Antwerpia należy do najszybciej rozwijających się portów w Północno-Zachodniej Europie i powoli zdobywa pozycję lidera w handlu z Ameryką Północną i Południową oraz Afryką i Środkowym Wschodem. Aby sprostać temu rozwojowi, rząd flamandzki wraz z władzami portu planują zainwestować w infrastrukturę okołoportową 10 mld euro, z czego 7 mld przypadnie na transport intermodalny. Towary przeładowywane w porcie Antwerpia transportowane są w 55% ciężarówkami, w 35% barkami, a pozostałe koleją.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.