PERN „Przyjaźń” S.A. odnotował bardzo dobre wyniki za rok 2014. Przychody ze sprzedaży wyniosły 625 mln zł i były wyższe rok do roku o 3 proc. (608,4 mln zł w 2013). - Ten wynik cieszy tym bardziej, że w ubiegłym roku rozpoczęliśmy budowę Terminala Naftowego w Gdańsku – powiedział Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu PERN „Przyjaźń” S.A.
Wyższy był również zysk netto, który zamknął się kwotą 207,2 mln zł (do 205,8 mln zł rok wcześniej), oraz zysk z działalności operacyjnej EBIT - 237,7 mln zł (do 216,7 mln zł - w 2013). W pierwszym kwartale tego roku ilość przetłoczonej ropy naftowej zarządzanymi przez nią rurociągami osiągnęła poziom 11,3 mln ton, czyli była o 3 proc. wyższa od analogicznego okresu w 2014 r., gdy było to 11 mln ton surowca.
W 2013 r. PERN rozpoczął na terenie Portu Gdańsk budowę pierwszego w kraju Terminalu Naftowego. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia elastyczności dostaw ropy naftowej do polskich i niemieckich rafinerii w nadchodzących latach. Nowe zbiorniki terminala pozwolą na magazynowanie wielu różnych gatunków ropy z różnych regionów świata, dostarczanych drogą morską w zależności od portfela zamówień odbiorców. Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowana jest po koniec 2015 r. Jego budowa jest realizowana w dwóch etapach. Trwający obecnie pierwszy obejmuje m.in. sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.
Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt gdańskiego terminalu PERN szacowany jest na ok. 826 mln zł.
PERN „Przyjaźń” S.A. jest spółką ze 100 proc. udziałem Skarbu Państwa. Została utworzona w 1959 roku, aby transportować ropę z Rosji do Polski i Niemiec Wschodnich. Bezpośrednio zarządza siecią ponad 1,5 tys. km rurociągów naftowych i produktowych. Rurociąg „Przyjaźń” biegnie z Adamowa (położonego przy granicy Polski z Białorusią) do Płocka, a następnie do Schwedt w Niemczech.
Dużą rolę w zaopatrzeniu polskich rafinerii w ropę naftową odgrywa również Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem, który umożliwia transport surowca w obu kierunkach. Ropa naftowa może być w tym wypadku tłoczona do gdańskiego Naftoportu, skąd tankowcami wysyłana jest na eksport. Rurociąg ten daje także możliwość zaopatrywania polskich i niemieckich rafinerii w surowiec pochodzący z innych kierunków niż rurociąg „Przyjaźń”. W konsekwencji oznacza to rozpoczęcie tzw. dostaw „z morza”, ich przeładunek w Naftoporcie oraz tłoczenie surowca w kierunku Płocka.
Oprócz sieci rurociągów przesyłających ropę naftową, PERN „Przyjaźń” S.A. posiada także sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych wyprodukowanych przez rafinerie. Sieć ta rozchodzi się promieniście z Płocka, w kierunku Warszawy, Poznania oraz Częstochowy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania