• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Sejmowa komisja gospodarki morskiej zajmie się usteckim portem

Hubert Bierndgarski/MN

13.12.2016 18:01 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Sejmowa komisja gospodarki morskiej zajmie się usteckim portem

Partnerzy portalu

Sejmowa komisja gospodarki morskiej zajmie się usteckim portem - GospodarkaMorska.pl

Sejmowa komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zajmie się w środę 13 grudnia Rozpatrzeniem odpowiedzi Rady Ministrów na dezyderat komisji w sprawie przywrócenia funkcjonalności i poprawy komunikacyjnej dostępności do portu morskiego w Ustce.

Posiedzenie komisji związane jest z wnioskiem jaki posłowie skierowali do rady ministrów. W skrócie wniosek ten dotyczy realizacji prac infrastrukturalnych przywracających funkcjonalność portu w Ustce ze środków rządowych, uregulowania dojazdu kolejowego i drogowego do portu w Ustce oraz opracowania programu wsparcia dla mniejszych portów, który jako pilotażowy realizowany byłby w Ustce.
Działania komisji to efekt wyjazdowego posiedzenia posłów, które kilka miesięcy temu odbyło się w Ustce. Po tym posiedzeniu posłowie skierowali do rządu specjalne pismo.

Pełna treść pisma:

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na wyjazdowym posiedzeniu w Ustce w dniu 19 września 2016 roku zapoznała się m.in. z opiniami przedstawicieli samorządu oraz społeczności lokalnej w sprawie przywrócenia funkcjonalności i poprawy komunikacyjnej dostępności do portu morskiego w Ustce.

Polskie porty mające status pełnomorskich często nie wykorzystują w pełni swoich możliwości. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, zaś do podstawowych należą ograniczenia komunikacyjne i brak inwestycji w infrastrukturę portową.

Jednym z przykładów jest port w Ustce, który pozbawiony dogodnej komunikacji kolejowej i drogowej z resztą kraju, obecnie dysponuje przestarzałym już wyposażeniem technicznym.

Zdaniem Komisji utrzymanie sprawności technicznej oraz rozwijanie infrastruktury portowej, a także poprawa dostępności komunikacyjnej, pozwolą na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej w mniejszych ośrodkach.

Wpłynie to korzystnie na rynek pracy oraz rozwój gospodarczy, co w konsekwencji zapewni większe wpływy do budżetu państwa i budżetów samorządowych. Ponadto przy współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną zrewitalizowany port byłby dogodnym miejscem do lokalizowania nowych przedsiębiorstw, zaś udana realizacja całego projektu miałaby pozytywny wpływ na całość aglomeracji słupsko – usteckiej.

Obecnie Urząd Morski w Słupsku jest na etapie przygotowania dokumentacji projektowej związanej z rozbudową portu morskiego w Ustce. 28 października 2016r. Urząd Morski w Słupsku podpisał umowę ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych, Zespół Rzeczoznawców Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Wodnych i Melioracyjnych w Warszawie na wykonanie dokumentacji aplikacyjnej dla inwestycji pn.: „Przebudowa wejścia do Portu Ustka”.

Sugerowane parametry techniczne portu po planowanej przebudowie:

1. Nasada zachodniego falochronu odsunięta w kierunku zachodnim o max. 250 m w stosunku do istniejącego falochronu, z maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni obszaru wskazanego w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poprzez odsunięcie lokalizacji falochronu zachodniego na krawędź zachodnią przedmiotowego obszaru.
2. Maksymalne zanurzenie jednostki 7 m.
3. Obrotnica zlokalizowana w awanporcie posiadająca średnicę max. 200 m.
4. Maksymalna długość nabrzeży przeładunkowych zlokalizowanych na falochronie zachodnim to 250 m, rzędna korony ok 2,00 m n.p.m.
5. Minimalna nośność nabrzeży, obciążenie użytkowe - 40kN/m2.
6. Minimalny udźwig pachołów cumowniczych - 50 t.
7. Nabrzeża powinny być uzbrojone w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną i kanalizację teletechniczną. Nabrzeże zlokalizowane na falochronie portowym zachodnim powinno posiadać możliwość wyładunku towarów bezpośrednio na elementy taboru kolejowego.
8. Przewidywana wielkość statków to statki o ładowności do 15 000 DWT.
9. W ramach wykonania koncepcji przewiduje się ustalenie kosztów inwestycji.

Wstępnie całkowita wartość inwestycji ma wynieść około 200 mln zł.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.