• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rosjanie chcą dużego portu w Kaliningradzie. Ma konkurować z polskimi portami

PMK

30.08.2017 08:09 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rosjanie chcą dużego portu w Kaliningradzie. Ma konkurować z polskimi portami

Partnerzy portalu

Rosjanie chcą dużego portu w Kaliningradzie. Ma konkurować z polskimi portami - GospodarkaMorska.pl

Władze Obwodu Kaliningradzkiego nie ustają w dążeniach do rozbudowy głębokowodnego portu przeładunkowego. Jego częścią mają być też terminale pasażerskie i LNG. Urzędnicy mają przygotowane 3 warianty powstania przystani, warte od 2,5 do 2,8 mld euro.

Obecnie rozważane są trzy koncepcje. W zależności od nich port będzie w stanie przeładować od 46 do 50,3 mln ton ładunków rocznie. Koszt waha się od 2,5 do 2,8 mln euro, a liczna zawinięć jednostek od 3,3 tys. do 3,9 tys. Najszerszy jest zakres pogłębiania, bo od 22 tys. m3 do aż 100 tys. m3.

Projekt zakłada powstanie terminali: kontenerowego, ro-ro, towarów masowych, towarów płynnych, regazyfikacyjnego, a ponadto bazy do bunkrowania LNG, centrum logistycznego i innych obiektów portowych. Port ma spełniać rolę huba przyjmującego oceaniczne serwisy i rozdzielającego dalej towary na połączenia feederowe, transport drogowy i kolejowy.

Atutami Kaliningradu według strony rosyjskiej jest dobre połączenie kolejowe z Europą i Rosją oraz dobrze rozwinięta sieć połączeń drogowych. Problemem są jednak cła w Łotwie i Białorusi, które są pobierane za transport towarów do głębszej części Rosji.

Lepszym rozwiązaniem wydaje się więc transport towarów z Kaliningradu połączeniami feedorowymi do innych rosyjskich portów. To wymaga jednak większych inwestycji w pogłębianie i poszerzanie portu. Obecnie przystań może przyjmować statki do długości 200 metrów i o zanurzeniu do 9,5 metra.

Otwarte pozostaje pytanie: czy dojdzie do realizacji tego projektu? Obecna sytuacja rosyjskiego budżetu mobilizuje raczej do szukania oszczędności niż inwestowania w duże projekty. Poza tym ten projekt był szeroko krytykowany już wcześniej, gdy Rosja znajdowała się w lepszej sytuacji gospodarczej. Eksperci twierdzili, że nie ma sensu wydawać tak dużych pieniędzy na budowę kolejnego portu głębokowodnego, gdy w pobliżu znajduje się świetnie rozwinięta przystań w Sankt Petersburgu.

Najbardziej prawdopodobny scenariusz to powstanie samego terminal LNG w Kaliningradzie (jego właścicielem ma być Gazprom). Gazoport ma być oddany do użytku dopiero w IV kwartale 2020 roku. Jego moc będzie liczyć 10 mln ton rocznie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.