• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Raport: Nowy Kanał Panamski może spodować spadek stawek frachtu

PMK

27.06.2016 14:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Nowy Kanał Panamski może spodować spadek stawek frachtu

Partnerzy portalu

Raport: Nowy Kanał Panamski może spodować spadek stawek frachtu - GospodarkaMorska.pl

Otwarcie nowego zestawu śluz w Kanale Pamaskim daje wiele korzyści dla Panamy, spedytorów czy konsumentów z USA. Może to być jednak także finansowa katastrofa dla przewoźników kontenerowych - według agencji informacyjnej Xeneta.

Rozbudowany Kanał Panamski ma przyciągnąć więcej statków i podwoić przepustowość obiektu. Oznacza to więcej zysków dla Panamy i więcej towarów płynących do wschodnich portów USA. Eksperci przewidują, że jeszcze w tym roku od 10 do 14 proc. szlaków z Azji do USA zostanie przesuniętych z zachodniego na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych.

W rezultacie armatorzy odczują coraz większą presję na obniżenie stawek, bo więcej statków będzie mogło konkurować na szlaku do wschodniego USA. By nie wypaść z rynku, armatorzy będą musieli proponować korzystniejsze oferty. Sytuacja nasili się, gdy do służby wejdą megakontenerowce o ładowności od 18 do 20 tys. TEU.

Według ekspertów z agencji Drewry doprowadzi to do nawet 30-proc. spadku stawek w nowych kontraktach.

- Wojna cenowa między przewoźnikami dalej trwa, co rzutuje na zmniejsze stawek za nowe kontrakty oferowane przez eksporterów i importerów - powiedział Philip Damas z agencji Drewry.

W zeszłym tygodniu po raz kolejny doszło do spadku zarobków przewoźników kontenerowych, o 22,31 dolary do 489 dolarów za TEU. Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Na tej trasie doszło właśnie do największego spadku, bo aż o 14,1 proc, do 291 dolarów za TEU. Niewiele lepiej przedstawia się sytuacja na szlaku do portów Morza Śródziemnego. Tam stawki spadły o 13,6 proc., do 438 dolarów za TEU.

Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji, co widać po 6,8 proc. spadku ruchu na tych trasach w styczniu i lutym. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.