• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Raport: Członkowie branży morskiej najbardziej niepewni w historii

01.07.2015 12:37 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Członkowie branży morskiej najbardziej niepewni w historii
Raport: Członkowie branży morskiej najbardziej niepewni w historii - GospodarkaMorska.pl

Jeszcze nigdy członkowie branży morskiej nie czuli się tak niepewnie jak w maju tego roku – wynika z ankiety, którą przeprowadził Moore Stephens, księgowy i doradca w międzynarodowej firmie Shipping Industry Group. Głównym powodem braku pewności wśród przedsiębiorców jest zbyt duża liczba statków w porównaniu do ilości zamówień. Humor psują im także niskie stawki frachtu.

Jak wynika z ankiety, w maju 2015 roku respondenci określili swoją pewność na 5.3 w skali od 1 do 10. To najniższy wynik od początku prowadzenia badania, które wystartowało w maju 2008 roku. Najbardziej zaniepokojeni obecną sytuacją są czarterujący, z wynikiem 4,2, co ciekawe i tak wyższym niż w lutym tego roku (3,9). Spadła za to pewność armatorów (z 5,4 do 5,1), menedżerów (z 6,2 do 6,1) i brokerów (z 5 do 4,8).

W swoich komentarzach przedsiębiorcy narzekali głównie na trudną sytuacją na rynku. - Hossa i bessa na rynku frachtowym trwa przeważnie ok. 7 lat, co wystarcza nam na odzyskanie pieniędzy, które się utraciło z średnim zyskiem 6 proc. Obecnie jednak o to będzie trudno, z powodu nadmiernej płynności na rynku i bardzo niskich stóp procentowych  - napisał jeden z respondentów.

W odpowiedziach przedsiębiorców nie zabrakło też narzekań na zbyt duży tonaż. - Tak długo jak nie będzie zmian w strukturze flot na świecie nie ma żadnej nadziei na poprawę sytuacji w branży morskiej -  ostrzegał jeden z ankietowanych.

Respondenci zauważyli też nowe zagrożenie na rynku: Private Equity, czyli średnio lub długoterminowym finansowaniem firm prywatnych, które nie są jeszcze notowane na giełdzie. Pozyskiwanie środków w ramach Private Equity znacznie różni się od zaciągania pożyczek lub kredytów od kredytodawców, takich jak bank. Kredytodawcy mają prawo do odsetek i spłaty całej kwoty kapitału, niezależnie od sukcesu lub porażki przedsięwzięcia. Natomiast finansowanie w ramach Private Equity uzyskuje się w zamian za udziały w firmie, a zyski inwestorów są uzależnione od rozwoju i rentowności firmy.

- Przedsiębiorstwa, które w ten sposób inwestowały swoje fundusze muszą w końcu zmądrzeć. To nie jest sposób na zarobienie łatwych pieniędzy. Inaczej przepadnie szansa na odbudowę rynku masowców, który po złomowaniach tych jednostek i przerabianiu ich na tankowce jest obecnie na fali wznoszącej – zauważył ankietowany.

Na rynku frachtowym również nie ma powodów do optymizmu. Przedsiębiorcy nie liczą na lepsze stawki w sektorze masowców. Wciąż jednak nadzieję, że odżyje branża transportu kontenerów i ropy. - Zbyt duża liczba jednostek to nie jedyny problem dla armatorów kontenerowców – przekonuje Richard Greiner z Shipping Industry Group. - To oczywiście główny czynnik złej kondycji rynku. W polepszeniu sytuacji wcale nie pomaga kryzys w światowej gospodarce czy sankcje nakładane między innymi na Rosję. Nie równoważy tego nawet spadek cen ropy, który powinien mieć duże znaczenie w sektorze gospodarki zużywającej ogromne ilości paliwa.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35671,00 $ tona -0,25% 28 lip
 Cynk 2951,00 $ tona 0,10% 28 lip
 Aluminium 2516,00 $ tona 0,76% 28 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.