PMK
Stocznia China State Shipbuilding Corporation (CSSC) pod koniec października wysłała na próby morskie pierwszego inteligentnego masowca Great Smart o ładowności 38,8 tys. ton.
Jednostka jest zarządzana przez inteligentny system odpowiedzialny za optymalizację wszystkich urządzeń i procesów, a zarazem dbający o bezpieczeństwo. Projekt nowoczesnego masowca o nośności 38,8 tys. jest efektem programu CSSC Innovation, prowadzonego przez konsorcjum: Shanghai Ship Design and Research Institute, CSSC Huangpu-Wenchong Shipbuilding Co., CSSC Power Research Institute i Hudong Heavy Machinery.
Jego celem było stworzenie inteligentnej jednostki na bazie istniejącego masowca Green Dolphin. Statek ma się odznaczać najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi oraz inteligentnymi systemami zarządzania i kontroli. Jego budowa rozpoczęła się we wrześniu 2016 roku i zakończyć rok później.
Inteligentny statek będzie bazował na technologii big data, zmiennych i różnorodnych zbiorów danych, których przetwarzanie i analiza jest trudna ale jednocześnie wartościowa. Great Smart ma być pierwszą jednostką, które wykorzysta jej dobrodziejstwa. System jednostki będzie więc gromadził w czasie rzeczywistym wszelkie dane na temat ładunków, kalkulował wolną powierzchnię statku i przesyłał te dane do osób zainteresowanych. Możliwe też będzie zdalna kontrola nad masowcem.
Ma być to prawdziwy przełom w kwestii zbierania danych i ich integracji między systemami. Użycie big data pomaga zmieni także sposób planowania przyszłości. Prognozy będą bardziej szczegółowe i dokładne, więc armatorom korzystającym z inteligentnego statku łatwiej będzie wybrać najbardziej opłacalne szlaki handlowe czy rodzaje paliw.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny