Rozbudowę południowej części portu w Świnoujściu powinniśmy zakończyć w drugim kwartale tego roku - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (inwestor). - W tej chwili stan wykonanych prac oceniamy na 94 procent.
Budowa portu trwa, a wraz z nią pierwsze próby rozruchu instalacji i systemów. Oprócz tego przygotowywana jest również wizualna strona zaplecza portowego, tj. aranżacja zieleni i prace brukarskie w obrębie budynku.
Wykonawca przymierza się właśnie do najtrudniejszych prac w ramach tego projektu - Monika Woźniak-Lewandowska - Przygotowuje dno basenu portowego do układania i betonowania materaca.
To nowatorska metoda umacniania dna, coraz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości, 12 m - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska. - Jest to jedno z najtrudniejszych zadań. Niestety, postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych.
Długość nowego nabrzeża wyniesie 242,15 m, głębokość to 12 m. Projekt inwestycji obejmuje również budowę galerii pasażerskiej z dwiema klatkami schodowymi oraz przygotowanie rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem. Powstała też estakada samochodowa z ruchomymi pomostami: bocznym i dziobowo-rufowym, sterownia obsługująca pracę pochylni. Na tym nie koniec, bo zakres prac obejmuje rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych wraz z instalacjami.
Przy budowie nabrzeża użyto 600 pali stalowych i żelbetowych o łącznej długości ponad 11 km, profil zastosowany do wbudowania ścianki szczelnej jest technologią użytą po raz pierwszy w Europie. Powstało ponad 1 tys. ton zbrojenia, wylano 6,5 tys. m sześc. betonu. Łączna powierzchnia izolacji przeciwwodnej wyniosła 7 tys. m kw, co równa się powierzchni jednego boiska sportowego. Montaż pomostu dziobowo-rufowego umożliwił jeden z największych na świecie dźwigów pływających - o nośności do 900 ton. Rękaw pasażerski będzie najnowocześniejszym i największym projektem w portach europejskich. W nowym terminalu będą mogły cumować promy o długości 220 m, co wpłynie na zwiększenie konkurencyjność terminalu. Inwestycja wyniesie 153 mln zł, z czego 71 mln. pokryje Unia.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych