pc/mi.gov.pl
Możliwości rozwoju alternatywnych tras transportu kolejowego i intermodalnego na trasach z Azji do Europy były tematem konferencji „Nowe Międzynarodowe Szlaki Transportowe”, zorganizowanej 14 maja 2018 r. przez Krajową Izbę Gospodarczą. W konferencji wziął udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, przedstawiciele PKP SA, PKP LHS, ambasad oraz zarządców kolei z państw, przez które prowadzą euroazjatyckie szlaki transportowe, eksperci oraz przedsiębiorcy.
Alternatywne szlaki transportowe to korytarz Południe – Zachód oraz Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM; Middle Corridor). Korytarz Południe - Zachód ma połączyć Indie i Iran z Europą przez Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę, natomiast Middle Corridor – prowadzi szlakiem kolejowym z Chin przez kraje Azji Centralnej. Nowe trasy wykorzystują połączenia kolejowe i drogi morskie, a na odcinku polskim będą wiodły Linią Hutniczą Szerokotorową do Euroterminalu Sławków. Szlaki te będą mogły stanowić alternatywę dla kolejowego korytarza transsyberyjskiego.
– Należy wykorzystać szansę, jaką jest położenie geograficzne Polski na szlaku łączącym Europę i Azję. Popieramy wszystkie inicjatywy pozwalające na rozwój niezakłóconego i efektywnego transportu lądowego, który będzie odpowiedzią na wzrastającą wymianę handlową – powiedział wiceminister A. Bittel.
Andrzej Bittel podkreślił też aktywne uczestnictwo PKP SA i PKP LHS w tworzeniu nowego projektu logistycznego jakim jest korytarz Południe – Zachód, który otwiera dostęp do krajów Zatoki Perskiej i Azji Południowej. Długość tego korytarza wynosi 7,6 tys. km i jest to trasa krótsza o ponad 1 tys. km od korytarza biegnącego przez Białoruś i Rosję. Wiceminister dodał, że Polska przywiązuje dużą wagę również do rozwoju korytarza TMTM, który ma duży potencjał dla wzmocnienia przewozów kolejowych na linii Europa-Chiny.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny