To był ciężki kwartał dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Odbiło się to na ogólnych przeładunkach w tym roku, które są o 1,9 proc. mniejsze niż w tym samym okresie w zeszłym roku. Ogółem w portach przeładowano 17,1 mln ton towarów.
Największy regres zanotowały przeładunki węgla, które zmniejszyły się o 35,6 proc. i wyniosły 2,3 mln ton (3,6 mln w roku ubiegłym). Główną przyczyną tak słabego wyniku jest mniejszy eksport węgla. Spadki odnotowano także w przeładunkach rud metali – wyniosły one 1,3 mln (o 7,1 proc. mniej niż rok temu).
- Eksport węgla spadł z powodu małego frachtu związanego z wysokimi kosztami transportu tego surowca oraz ekspansywnego wkroczenia taniego węgla rosyjskiego w miejscach dotychczasowego zbytu węgla polskiego. Wskutek embarga spadł kurs rubla w stosunku do dolara, więc nic dziwnego, że wszyscy masowo go kupują - mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Z kolei mniej w rudach spadł import, bo obecnie zapotrzebowanie rudy żelaza jest dużo mniejsze, z powodu spadku produkcji stali - tłumaczy.
We wszystkich innych grupach porty odnotowały wzrosty: w innych masowych o 9,5 % (2,6 mln ton ogółem), w zbożu o 21,4 % (1,3 mln ton), w drobnicy o 6,9 % (8,2 mln ton) i w ropie o 4,9 % (1,3 mln ton). Wzrosty te jednak nie zniwelowały spadków przeładunków w węglu i rudzie, choć wynik przeładunków zboża prezentuje się imponująco.
- To doskonały wynik, ale mamy w przyszłości nadzieję na jeszcze większy wzrost przeładunków zboża. Już zakończył się bowiem przetarg na dzierżawę największego w Polsce elewatora zbożowego Ewa, który da nam nawet o 375 tys. ton więcej więcej miejsca do magazynowania. W momencie jego wejścia do użytku staniemy się liderem w Polsce pod względem przeładunku zbóż – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
Kluczowe znaczenie dla realizacji tych planów ma pogłębienie toru wodnego Szczecin –Świnoujście do 12,5 m. Ta kompleksowa modernizacja 68 km toru wodnego obejmująca poza pogłębieniem poprawę geometrii toru, utworzenie nowych mijanek i obrotnic oraz instalacje nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych, sprawi, że ruch statków będzie szybszy, sprawniejszy i bardziej bezpieczny. Tym samym poprawi się dostępność nawigacyjna portu w Szczecinie, który będzie mógł obsługiwać statki masowe, czy drobnicowe o niemal 100% większym tonażu niż dotychczas. Dodatkowo będą mogły zawijać do Szczecina także duże feedery i większe jednostki pasażerskie.
Obiecująco wygląda również wolumen przeładowanych kontenerów. Port, pokonując światową koniunkturę, osiągnął wzrost 15,4 %, 61,8 tys. TEU ogółem.
- Szacujemy, że wolumen przeładowywanych towarów w bieżącym roku będzie na zbliżonym poziomie wobec roku ubiegłego. A przyszły rok powinien wyglądać jeszcze lepiej, dzięki wspomnianemu elewatorowi Ewa oraz zakończeniu budowy terminala LNG w Świnoujściu – dodaje Woźniak-Lewandowska.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania